دولت اخلاقی
دولت اخلاقى امام مهدى عجل الله فرجه الشریف، بدین معنا است که هم خود جامع تمام فضایل، نیکی ها و محاسن اخلاقى وعقلى است وهم در مقام عمل و اجرا، همه آنها را در جامعه محقّق مى سازد.
هم مدافع و حامى ارزشها و هنجارهاى اخلاقى ودینى است و هم ابزار زندگى صنعتى وعلمى بشر را براى تحقّق کمالات انسانى (عبادت وعبودیت وتقرّب به خدا) به کار مى گیرد و جامعه را زنده و انسانیت انسان را احیا مى کند.
معیار مشترک این دولت در سر تا سر جهان، (رشد اخلاقی و عقلی) مبتنى بر دین و تکامل و تعالى انسان ها و آزادی او است.
دولت اخلاقى امام مهدى عجل الله فرجه الشریف، فقط پیشبینى و الگوسازى براى آینده نیست؛ بلکه مدل و الگوى زندگى امروزین نیز مى باشد. این ایده، هم نظر به حال دارد وهم نظر به آینده وما مى توانیم از الگوهاى اخلاقى ـ دینى آن دولت، براى رفع کاستى ها و نابسامانى هاى گوناگون جوامع استفاده کنیم و در تربیت و پرورش نفوس از آن بهره بگیریم.
(دولت اخلاقى)؛ یعنى، (دولتى مبتنى بر نظام امامت که جامعه را در تمامى ابعاد وجنبه ها، به سمت رشد اخلاقى و کمال مطلوب انسانى، هدایت و راهبرى مى کند و باورها و رفتارهاى مردم را اصلاح مى نماید و آزادی واقعی آنان را تأمین می کند).
به عبارت دیگر، دولت امام مهدى، وظیفه دار تأمین سعادت حقیقى و حداکثر کمال و رشد اخلاقى و عقلی مردم و تربیت و احیاى نفوس مرده است.
تا انسان به اوج کمال ذاتى نرسد، محال است به سعادت حقیقى نائل آید و چون تحقّق سعادت حقیقى، تنها در عصر حضرت ولى عصر عجل الله فرجه الشریف امکانپذیر است، انسان به یقین به اوج (کمال) خواهد رسید و کمال او عبارت است از: کمال خلقى، عقلى و اجتماعى.
بر این اساس دولت اخلاقى امام مهدى عجل الله فرجه الشریف احیای نفوس، بصیرت بخشی و تأمین معنویت، عقلانیت وعدالت را بر عهده دارد تا جامعه به سمت (تعالى و تکامل)، (تعادل) و (پیشرفت و رفاه) سوق داده شود.
در دولت اخلاقى امام مهدى عجل الله فرجه الشریف همه امور و رهیافتها، فاضله والهى است؛ یعنى، از یک سیاست فاضله شروع وبه یک هدف فاضله (الهى) ختم مى شود. این شاخص، در ساختار نظام امامت جاى مى گیرد و به غیر از آن امکان تصویر و عملیاتى کردن چنین چیزی وجود ندارد.
در این ساخت، (کمال واقعی انسان) (عبادت و عبودیت) در مرکز قرار مى گیرد و با کمک و راهنمایى وحى، هدفمندى نظام هستى و تجربه بشرى، رابطه انسان با خدا، با خود، با دیگران و حتى با طبیعت اصلاح مى شود.
بر اساس این مبنا، دولت اخلاقى، کارآمدى و کارآیى خود را در همه شؤون وابعاد زندگى انسانى، بروز مى دهد. در واقع اخلاق متعالى و تصحیح رابطه انسان با همه چیز، باعث تغییر و تکامل رفتار و طرز تلقى و باورهاى او و استفاده درست و بهینه از همه چیز مى شود.
در دولت اخلاقى، همه چیز بر پایه معنویت و عقلانیت است و برآمد آن، سیاست اخلاقى، اقتصاد اخلاقى، فرهنگ اخلاقى و جامعه اخلاقى است. در نتیجه مردم خود خواهان و عامل عدالت، امنیت، پیشرفت مادی و معنوی، صلح، قسط و… خواهند بود؛ چون به رشد اخلاقی و عقلی و آزادی از قید و بندهای مادی و ظاهری دست مییازند.
پس در طراحی دکترین مهدویت ـ براساس آموزه های دینی ـ باید روشن شود که مشکل و نیاز اصلی بشر چیست؟ آیا عدالت است یا امنیت، پیشرفت، صلح و…؟ اگر خواست اصلی او فراتر از اینها باشد ـ که هست ـ باید چه انگاره ای را بیشتر مورد توجّه قرار داد؟ پاسخ این نوشتار این است که کاستی اصلی زندگی بشر نبود معنویت و بصیرت است و اگر این دو حاصل شود (رشد اخلاقی و عقلی)؛ مشکلات دیگر به راحتی حل می شود.
مدینه ی فاضله ی مهدوی
-در عصر ظهور و دوران حاضر، تنها (دولت اخلاقى) مورد نیاز و فایده بخش است؛
-دولتى که کار ویژه ی اصلى آن تأمین کمال مطلوب انسانى و رشد و بالندگى فضایل اخلاقى ـ در تمامى شؤون زندگى ـ و فزونی خردورزی است.
جامعه اى که به شدّت دچار انحراف، فساد، حیرت و سرگردانى، پوچى وبى هدفى است و بیشتر اعضاى آن، داراى فساد عقیده، عمل و اخلاق هستند؛ نیاز به دولتى دارد که در رأس آن انسان کامل قرار گرفته و در صدد تکمیل مکارم اخلاقى و از بین بردن آلودگى ها و فسادها و از بین بردن موانع خردورزی و اندیشه است تا بشر به کمال نهایی خود (عبادت و عبودیت) دست یازد.
-روایات مختلف در این موضوع ـ به خصوص حدیث (اکمل به اخلاقهم) ـ دلالت بر اهمیت و محوریت اخلاق و کمال یابی واقعی و رشد و بالندگى معنوى و عقلانی انسانها در دولت مهدوى دارد:
-امام باقر مى فرمایند:”اذا قام قائمنا، وضع یده على رؤوس العباد فجمع به عقولهم واکمل به اخلاقهم”/چون قائم ما قیام کند، دستش را بر سر بندگان مىگذارد وعقول آنها را متمرکز ساخته واخلاقشان را به کمال مى رساند.
– در روایت دیگرى آمده است:”اذا قام قائمنا وضع یده على رؤوس العباد فجمع به عقولهم و کملت به احلامهم…”/وقتى قائم ما قیام کند، دست [عنایتش] را بر سر بندگان مى نهد و بدین وسیله عقل آنها زیاد شده و فهمشان بالا مى رود (کامل مى گردد.
– پیامبر صلی الله علیه و آله مى فرماید:“… یملأ قلوب العباد عباده و یسعهم عدله./… دلهاى بندگان را پر از عبادت مى کند وعدلش فراگیر مى شود. همچنین:(… أن یصلح امه بعد فسادها). (او این امت را پس از آنکه تباه [و فاسد] شده اند، اصلاح مى کند).
-بر اساس این روایت اصلاح مردم بعد از فساد اخلاقى آنان و تغییر بنیادین رفتارها، گفتارها و پندارهاى غیر اخلاقى وآلوده آنها، مهمترین و درخشانترین اقدام دولت امام مهدى عجل الله فرجه الشریف خواهد بود و این احیاگرى و اصلاح و نوسازى معنوى، مطلق و فراگیر است و پس از آن فساد و انحرافى وجود نخواهد داشت و زمین نورانى و پر از صفا و معنویت خواهد شد:
(و تُشرق الارض بنور ربّها).
(زمین با نور پروردگارش منوّر مى شود).
و (ان قائمنا اذا قام اشرقت الارض بنور ربّها واستغنى الناس).
(چون قائم ما قیام کند، زمین به نور پروردگارش روشن مى گردد و مردم همگى بى نیاز شوند).