کمپین بین المللی دعا فقط برای یک نفر با تولیدات رسانه ای در زمینه ی ترویج فرهنگ مهدویت و انتظار فعالیت میکند

ویژگی های دولت کریمه امام زمان(عج)

ویژگی های دولت کریمه امام زمان(عج)

دولت اخلاقی

دولت اخلاقى امام مهدى عجل الله فرجه الشریف، بدین معنا است که هم خود جامع تمام فضایل، نیکی ‏ها و محاسن اخلاقى وعقلى است وهم در مقام عمل و اجرا، همه آنها را در جامعه محقّق مى ‏سازد.
هم مدافع و حامى ارزش‏ها و هنجارهاى اخلاقى ودینى است و هم ابزار زندگى صنعتى وعلمى بشر را براى تحقّق کمالات انسانى (عبادت وعبودیت وتقرّب به خدا) به کار مى ‏گیرد و جامعه را زنده و انسانیت انسان را احیا مى ‏کند.
معیار مشترک این دولت در سر تا سر جهان، (رشد اخلاقی و عقلی) مبتنى بر دین و تکامل و تعالى انسان ها و آزادی او است.
دولت اخلاقى امام مهدى عجل الله فرجه الشریف، فقط پیش‏بینى و الگوسازى براى آینده نیست؛ بلکه مدل و الگوى زندگى امروزین نیز مى‏ باشد. این ایده، هم نظر به حال دارد وهم نظر به آینده وما مى ‏توانیم از الگوهاى اخلاقى ـ دینى آن دولت، براى رفع کاستى ‏ها و نابسامانى ‏هاى گوناگون جوامع استفاده کنیم و در تربیت و پرورش نفوس از آن بهره بگیریم.
(دولت اخلاقى)؛ یعنى، (دولتى مبتنى بر نظام امامت که جامعه را در تمامى ابعاد وجنبه ‏ها، به سمت رشد اخلاقى و کمال مطلوب انسانى، هدایت و راهبرى مى‏ کند و باورها و رفتارهاى مردم را اصلاح مى ‏نماید و آزادی واقعی آنان را تأمین می کند).
به عبارت دیگر، دولت امام مهدى، وظیفه‏ دار تأمین سعادت حقیقى و حداکثر کمال و رشد اخلاقى و عقلی مردم و تربیت و احیاى نفوس مرده است.
تا انسان به اوج کمال ذاتى نرسد، محال است به سعادت حقیقى نائل آید و چون تحقّق سعادت حقیقى، تنها در عصر حضرت ولى عصر عجل الله فرجه الشریف امکان‏پذیر است، انسان به یقین به اوج (کمال) خواهد رسید و کمال او عبارت است از: کمال خلقى، عقلى و اجتماعى.
بر این اساس دولت اخلاقى امام مهدى عجل الله فرجه الشریف احیای نفوس، بصیرت بخشی و تأمین معنویت، عقلانیت وعدالت را بر عهده دارد تا جامعه به سمت (تعالى و تکامل)، (تعادل) و (پیشرفت و رفاه) سوق داده شود.
در دولت اخلاقى امام مهدى عجل الله فرجه الشریف همه امور و رهیافت‏ها، فاضله والهى است؛ یعنى، از یک سیاست فاضله شروع وبه یک هدف فاضله (الهى) ختم مى‏ شود. این شاخص، در ساختار نظام امامت جاى مى ‏گیرد و به غیر از آن امکان تصویر و عملیاتى کردن چنین چیزی وجود ندارد.
در این ساخت، (کمال واقعی انسان) (عبادت و عبودیت) در مرکز قرار مى ‏گیرد و با کمک و راهنمایى وحى، هدف‏مندى نظام هستى و تجربه بشرى، رابطه انسان با خدا، با خود، با دیگران و حتى با طبیعت اصلاح مى ‏شود.
بر اساس این مبنا، دولت اخلاقى، کارآمدى و کارآیى خود را در همه شؤون وابعاد زندگى انسانى، بروز مى ‏دهد. در واقع اخلاق متعالى و تصحیح رابطه انسان با همه چیز، باعث تغییر و تکامل رفتار و طرز تلقى و باورهاى او و استفاده درست و بهینه از همه چیز مى ‏شود.
در دولت اخلاقى، همه چیز بر پایه معنویت و عقلانیت است و برآمد آن، سیاست اخلاقى، اقتصاد اخلاقى، فرهنگ اخلاقى و جامعه اخلاقى است. در نتیجه مردم خود خواهان و عامل عدالت، امنیت، پیشرفت مادی و معنوی، صلح، قسط و… خواهند بود؛ چون به رشد اخلاقی و عقلی و آزادی از قید و بند‌های مادی و ظاهری دست می‌یازند.
پس در طراحی دکترین مهدویت ـ براساس آموزه های دینی ـ باید روشن شود که مشکل و نیاز اصلی بشر چیست؟ آیا عدالت است یا امنیت، پیشرفت، صلح و…؟ اگر خواست اصلی او فراتر از اینها باشد ـ که هست ـ باید چه انگاره ای را بیشتر مورد توجّه قرار داد؟ پاسخ این نوشتار این است که کاستی اصلی زندگی بشر نبود معنویت و بصیرت است و اگر این دو حاصل شود (رشد اخلاقی و عقلی)؛ مشکلات دیگر به راحتی حل می شود.

مدینه ی فاضله ی مهدوی

-در عصر ظهور و دوران حاضر، تنها (دولت اخلاقى) مورد نیاز و فایده ‏بخش است؛
-دولتى که کار ویژه ی اصلى آن تأمین کمال مطلوب انسانى و رشد و بالندگى فضایل اخلاقى ـ در تمامى شؤون زندگى ـ و فزونی خردورزی است.
جامعه‏ اى که به شدّت دچار انحراف، فساد، حیرت و سرگردانى، پوچى وبى ‏هدفى است و بیشتر اعضاى آن، داراى فساد عقیده، عمل و اخلاق هستند؛ نیاز به دولتى دارد که در رأس آن انسان کامل قرار گرفته و در صدد تکمیل مکارم اخلاقى و از بین بردن آلودگى ‏ها و فسادها و از بین بردن موانع خردورزی و اندیشه است تا بشر به کمال نهایی خود (عبادت و عبودیت) دست یازد.
-روایات مختلف در این موضوع ـ به خصوص حدیث (اکمل به اخلاقهم) ـ دلالت بر اهمیت و محوریت اخلاق و کمال یابی واقعی و رشد و بالندگى معنوى و عقلانی انسان‏ها در دولت مهدوى دارد:
-امام باقر مى ‏فرمایند:”اذا قام قائمنا، وضع یده على رؤوس العباد فجمع به عقولهم واکمل به اخلاقهم”/چون قائم ما قیام کند، دستش را بر سر بندگان مى‏گذارد وعقول آنها را متمرکز ساخته واخلاقشان را به کمال مى ‏رساند.
– در روایت دیگرى آمده است:”اذا قام قائمنا وضع یده على رؤوس العباد فجمع به عقولهم و کملت به احلامهم…”/وقتى قائم ما قیام کند، دست [عنایتش] را بر سر بندگان مى ‏نهد و بدین وسیله عقل آنها زیاد شده و فهم‏شان بالا مى ‏رود (کامل مى ‏گردد.
– پیامبر صلی الله علیه و آله مى ‏فرماید:“… یملأ قلوب العباد عباده و یسعهم عدله./… دل‏هاى بندگان را پر از عبادت مى ‏کند وعدلش فراگیر مى‏ شود. همچنین:(… أن یصلح امه بعد فسادها). (او این امت را پس از آنکه تباه [و فاسد] شده ‏اند، اصلاح مى ‏کند).
-بر اساس این روایت اصلاح مردم بعد از فساد اخلاقى آنان و تغییر بنیادین رفتارها، گفتارها و پندارهاى غیر اخلاقى وآلوده آنها، مهم‏ترین و درخشان‏ترین اقدام دولت امام مهدى عجل الله فرجه الشریف خواهد بود و این احیاگرى و اصلاح و نوسازى معنوى، مطلق و فراگیر است و پس از آن فساد و انحرافى وجود نخواهد داشت و زمین نورانى و پر از صفا و معنویت خواهد شد:
(و تُشرق الارض بنور ربّها).
(زمین با نور پروردگارش منوّر مى‏ شود).
و (ان قائمنا اذا قام اشرقت الارض بنور ربّها واستغنى الناس).
(چون قائم ما قیام کند، زمین به نور پروردگارش روشن مى ‏گردد و مردم همگى بى‏ نیاز شوند).


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *