پرسش و پاسخ مهدوی

۱.مهدویت یعنی چه و شامل چه موضوعاتی است؟
 مهدویت یعنی اعتقاد به نهضت حتمی یک رهبر آسمانی از خاندان پیامبر اسلام که پیش از پایان جهان برای نجات آدمیان و گسترش عدالت و اسلام در سراسر گیتی می آید. که نامش مهدی ست.
موضوعات مهدویت عبارتند از: تمام معارف مربوط به امام زمان و شناخت منجی، امام زمان در قرآن و روایات، علل و آثار و فواید غیبت امام، وظایف منتظران، علائم و شرایط ظهور، ویژگی یاران و دولت جهانی امام عصر، اوضاع جهان قبل از ظهور، رجعت (بازگشت به دنیا)، بحث از دعاها و اماکن منسوب به حضرت، آسیب شناسی، تاریخ عصر غیبت صغری، ولایت فقیه و نیابت عام امام زمان در عصر غیبت کبری.
تاکنون به برخی از این موضوعات پرداخته ایم. در آینده نیز بیشتر خواهیم گفت. برخی از کتب جهت مطالعه بیشتر عبارتند از: کمال الدین و تمام النعمه، منتخب الاثر، مکیال المکارم، موسوعة الامام المهدی.
۲.مشخصات و صفات ظاهری امام زمان چیست؟
 بر حسب روایات و برخی ملاقات های معتبر میتوان گفت که امام مهدی(عج):
۱-شبیه ترینِ مردم به پیغمبر اسلام.
۲-چهره ای زیبا، جوان حدود سی الی چهل ساله.
۳-قامتی متوسط و باریک و قوی.
۴-رنگ چهره، سفید مایل به سرخ(گندم گون).
۵-موی سر بلند و کمی مجعد و شِکَن دارد.
۶-پیشانی بلند و درخشان و دارای اثر سجده و دارای خال سیاه روی گونه.
۷-شانه های قوی و بزرگ.
۸-سینه ای فراخ.
۹-چشمان درشت و سیاه رنگ.
۱۰-ابروانی کشیده و بلند، بینی و ساق های باریک.
معرفی منابع برای مطالعه بیشتر: ۱- “معصوم چهاردهم” تالیف آیت اللهی. ۲- “یوسف زهرا” اثر آیتی. ۳- “مهدی امام حاضر” نوشته ی بهادری نژاد. ۴- “گل نرگس” تالیف محمدعلی شهاب.
۳.مگر ممکن است انسانی مانند امام زمان اینقدر طول عمر داشته باشد؟
اکنون که سال ۱۴۳۸ه.ق است، عمر حضرت ۱۱۸۳سال است. عمر طولانی محال نیست بلکه غیر عادی است. تاریخ را که میخوانیم، میبینیم کسی نیامده برای انسان، حیوان و حتی گیاه، عمر خاصّی تعریف کند. الان هستند افرادی بین ما که با توجه به شرایطی از جمله عوامل ارثی، محیط زندگی و نوع شغل عمری طولانی دارند. مثلاً:
گیاهان: در کالیفرنیا، درختانی با بیش از ۵۰۰۰ سال موجودند. (۱)
حیوانات: مُسِن ترین حیوان، لاکپشتی است در جزایر “گالاپاگوش” با ۱۷۷ سال عمر. (۲)
انسانها: حضرت آدم ۹۳۰ سال، شیث بن آدم ۹۱۲ سال، انوش ۹۶۰ سال، کیومرث ۱۰۰۰ سال، عاد ۱۲۰۰ سال، نوح ۹۵۰ سال. (۳)
البته اگر کسی با کتب آسمانی خصوصا قرآن آشنا باشد، میداند معجزه و کارهای خارق العاده ای ازجمله طوفان نوح، سرد شدن آتش بر ابراهیم، تبدیل شدنِ عصای موسی به اژدها، تولد عیسی بدونِ پدر و زنده نگهداشتنِ یونس در شکم ماهی، تاکنون در دنیا واقع شده است. همچنین این طول عمر حضرت، منحصر بفرد نیست بلکه افرادی مانند الیاس، ادریس، عیسی و خضر نیز هم اکنون در قید حیات اند و عمرشان بسیار از امام زمان بیشتر است.
دایرة المعارف بریتانیایی ج۱۴؛
دایرة المعارف آمریکایی ج۱۷؛
تاریخ مروج الذهب ج۱و۲.
۴.آیا امام زمان به صدقات ما برای سلامتیِ شان و اعمال مستحبی ما به نیابت از ایشان نیاز دارند؟
شخصی به امام کاظم گفت روز عید فطر، شروع میکنم به یک ختم قرآن برای رسول الله، یکی برای حضرت فاطمه، یکی هم برای امامان… آیا این کار ثوابی برایم دارد؟ فرمودند: ثوابش آنست که در روز قیامت با آنان خواهی بود.(بحار ج۹۸)
در عالَم فیزیک و مادّه، هیچ عملی بدون بازتاب و اثر نیست. ولو اینکه معصومین نیازمند اعمال ما نیستند، ولی خداوند هیچ عملی را بی اثر نمیگذارد. در روابط عاطفی، هدیه از بهترین ابزار جذب محبت است و میان هدیه دهنده و گیرنده ارتباط عاطفه و مهر برقرار میکند. مگر ممکن است امامی که مظهر محبت و عاطفست، در پی پاسخ به محبت کننده برنیاید؟
البته لازم است بدانیم طبق احادیث، امام زمان نیز مانند سایر مردم دارای زندگی طبیعی و عادی هستند، ایشان هم در معرض امراض طبیعی و گرفتاریهای روحی و جسمی هستند. بنابراین صدقه و دعا و… دورکننده بلاهاست و در سلامت آن جسم و جان عزیز اثر خواهد داشت.
۵.آیا امام زمان، دین جدیدی می آورند؟
قرآن، آخرین کتابِ خدا و اسلام، پایان بخشِ همه ادیان آسمانیست و حضرت محمد(ص) آخرین پیامبر خداست. پس از ایشان، امامان مُفسّر دین بودند. در زمان خُلَفا و حُکّام ظلم، خیلی از مسائل عمل نشد و برخی را نیز تغییر دادند و اهل بیت یا بر اساس تقیّه سکوت کردند یا موفق به دفاع از اصل اسلام نشدند. بعد از غیبت امام زمان نیز خیلی از مسائل اسلامی مُبهم ماند و هر یک از عُلَما برداشت متفاوتی از احکام داشت. درحالیکه واقعیت یکیست و با وجود حضرت، اختلافات رفع میشود.
منظور از آیین جدید در روایات این است که حضرت تحریفات و نظرهای باطل را کنار میگذارند و بدعت ها را باطل میکنند و احکام اصلی اسلام را بدون سهل انگاری اجرا مینمایند. که این موضوع برای مردم که از اصل اسلام فاصله گرفته اند، تازگی دارد ولی این دین، جدید نیست.
۶.آیا درسته که میگویند گناه کنیم تا امام زمان زودتر بیاد؟
هیچ منبعی نداریم که بگوید تکالیف شرعی مانند نماز، روزه، امر به معروف، مبارزه با فساد… در آخرالزمان ساقط میشود! و در آیات متعددی از قرآن دستور به رعایت احکام، اخلاق داده شده و مُفسدان را مُجرم معرفی میکند.
ثانیا در احادیثی که به وظایف منتظران اشاره شده، همه جا سخن از تقوا، عفاف، دوری از گناه… بوده.
توجه به این مثال نکته ی با ارزشی تقدیمتان خواهد نمود:
شما را به مهمانی ای دعوت میکنند. میپرسید کجاست؟ میگویند «خرابه ای پر از کثافات و آلودگی» میپرسید چه افرادی آنجایند؟ میگویند «یه عده ظالم و آلوده که سر به تنشان نمی ارزد» میپرسید چه خوراکی بعنوان پذیرایی میدهید؟ میگویند «غذایی کثیف و آلوده»! حال با توجه به اینکه شما دعوت شده اید آیا میروید؟! (بلاتشبیه) وجود نازنین امام عصر که پاکترین و ویژه ترین و مهمترین فرد عالم هستند را میخواهیم صدا بزنیم و دعوت نماییم به جامعه ای پر از ظلم و فساد، و پر از ظالم و خائن… آیا خدا بپذیرد؟
۷.آیا امام زمان به شهادت میرسند یا رحلت میکنند؟
روایات در این زمینه مختلف است.
امام حسن مجتبی میفرمایند هیچ یک از ما امامان نیست جز آنکه مسموم یا شهید میشوند. (بحارالانوار ج۲۷)
ارطاة میگوید: به من خبر رسیده است که حضرت مهدی چهل سال زندگی میکند، پس به مرگ طبیعی در بستر خویش از دنیا رحلت میکند. (فتن ابن حماد ص۹۹)
در کتاب الزام الناصب درباره چگونگی شهادت حضرت آمده است، هنگامیکه سال ۷۰ به پایان رسد، و مرگ حضرت فرا رسد، زنی بنام “سعیده” از طایفه “بنی تمیم” ایشان را به شهادت میرساند، ویژگی زن این است که مانند مردان دارای محاسن و ریش است، او از بالای بامی به هنگامیکه حضرت در حال عبور است سنگی به سوی ایشان پرتاب میکند و آنحضرت را به شهادت میرساند. (عقدالدرر ص۱۴۹)
معرفی منابع برای مطالعه بیشتر: سیمای آفتاب اثر طاهری، موعودشناسی اثر علی اصغر رضوانی، بامداد بشریت اثر طبسی، آینده جهان اثر برنجیان.
۸.آیا راهی برای آزمایش افرادیکه ادعای رابطه با امام زمان دارند وجود دارد؟
اگر فرد یا افرادی مشاهده نمودید که حتی یکی ازویژگیهای زیر را داشتند، قطعا آنها دروغ می گویند:
۱-ادعای ارتباطِ اختیاری با حضرت داشته باشند.
۲-ادعای نیابت خاص از حضرت را داشته باشند.
۳-مردم را به مسائلی دعوت نمایند که خلاف قرآن و سنت اهل بیت میباشد، که حتما برای تشخیص این مساله از کارشناسان دینی کمک بگیرید.
۴-قصد اخّاذی و باج گیری داشته باشند.
در تکمیلِ پاسخ، توجه شما را به این جریان جلب می نماییم:
یکی از مدعیان ارتباط با امام زمان، در زمان امام خمینی، با یکی از مسئولان بلندپایه ایران تماس گرفته، میگوید: پیغامی از حضرت برای امام دارم که باید حضوری به ایشان عرض کنم. گویا آن مسئول هم باور کرده که راست میگوید، جریان را به اطلاع امام خمینی رساند. امام در پاسخ فرمودند: به او بگویید من کور باطن هستم (بی دلیل چیزی را نمیپذیرم) اگر با حضرت ارتباط دارد، ابتدا پاسخ این سوالها را بدهد، بعد پیغام ایشان را بگوید:
۱- من یک چیزی را دوست دارم، آن چیست؟
۲- چیزی را گم کرده ام، آن کجاست؟
۳- ربط حادث به قدیم چیست؟
اما مدّعی به جای اینکه پاسخ سوالات امام را بدهد، نامه ای سراسر اهانت نوشت که چرا ایشان از واسطه امام زمان برای اثبات ادعایشان دلیل خواسته اند! امام(ره) هم نامه را میفرستند که در جلسه ی سران قوا خوانده شود. (تا مدعیان دروغین رسوا گردند)
پرسشها و پاسخهای دانشجویی، ش۲۸، ص۱۰۱
۹.نشانه ها و علائم زیادی درباره ی ظهور شنیده ایم، وظیفه ی ما چیه؟
۱.اینکه بعضی از علائم ظهور، هنوز تحقق نیافته، به معنای نفی لزوم انتظار در هر روز و شب نیست. چرا که در روایات آمده روز و شب در انتظار فرج باشید. در روایتی آمده که خدا امر ظهور حضرت را تنها در یک شب، مقرر خواهد فرمود، بنابراین باید همیشه آماده بود.
۲.بعضی از علائم، حتمی و بعضی غیر حتمی اند. لذا با دیدن علائم بویژه غیر حتمی، توقع نداشته باشیم که بلافاصه ظهور محقق شود.
۳.بعضی از علائم به صورت معجزه اتفاق خواهند افتاد همچون صیحه آسمانی، لذا به صِرف اینکه با جریان عادی سازگار نیست، نباید آنها را مردود دانست.
۴.علائم حتمی(خروج یمانی، خروج سفیانی، خسف بَیدا، صیحه آسمانی، قتل نفس زکیه) هستند که حتما باید قبل از ظهور محقق شوند. بنابراین قبل از وقوع علائم حتمی، ظهور محقق نمیگردد.
۵.بدانیم آنچه باعث ظهور حضرت میشود، علائم نیستند. علائم فقط حکایت گر هستند. بلکه این شرایط ظهورند که ظهور را محقق و زمینه را فراهم میکنند.
۱۰.چرا ائمه نیز آرزوی دیدار امام زمان را داشته‌اند؟
تمامی انبیا و امامان همواره در راه تحقق دین کوشیدند و در این راستا کوشش‌های پیگیر داشته و جان و مال خود را ایثار کردند و به‌اندازه‌ای در آرزوی رستگاری مردم بودند که آسایش را بر خود حرام کردند. از سویی در بشارات الهی تحقق کامل این آرزو را به دست مهدی موعود می‌دیده‌اند. اینست که در امید وصال آن آرزوی نهایی در تب و تاب بودند و مردم را به آن انتظار تشویق می‌کردند.
امام صادق می‌فرمایند: «اگر [روزگار] او را درک می‌کردم، سراسر عمر خود، به او خدمت می‌کردم».(۱)
سدیر صیرفی می‌گوید: روزی من، مفضل، ابوبصیر و ابان‌بن‌تغلب وارد منزل امام صادق شدیم. دیدیم آن حضرت بر خاک نشسته و عبایی پشمین در بر کرده و بسان مادر فرزند مرده‌ای که دلش آتش گرفته، گریه می‌کند. اندوه و غم تمام چهره او را فرا گرفته، اشک چشمانش بر روی گونه‌ها غلتیده بود. چنین ترنم و نجوا می‌کرد: آقای من غیبت تو خواب از چشم من ربوده و آرامش دلم را گرفته و گرفتاری‌ام را به ابد پیوند داده است…».(۲)
تمامی امامان در آرزوی این دیدار اشک انتظار ریخته‌اند. اشتیاقی که در ائمه معصوم ما دیده می‌شود روشنگر راهیست که نه‌تنها شیعیان، بلکه همه انسان‌ها باید برای خوشبختی و سعادت، آن راه را بروند.
۱. بحارالانوار ج۵۱ ص۱۴۸؛ ‌مکیال‌ المکارم ج۱ ص۱۳۷؛
۲.همان، ص۲۵۸ ح۱۲؛ بحارالانوار ج۵۱ ص۲۱۹
۱۱.آیا امام زمان، هنگام ظهور، اموال ثروت‌مندان را به‌‌رغم میل باطنی آن‌ها، بین فقرا تقسیم می‌کند؟
 هدف اساسی حضرت مهدی (عجل الله فرجه) اجرای عدالت و ریشه‌کن نمودن ظلم است. طبعاً چنین چیزی، نسبت ظلم به حضرت است و قطعاً چنین مسئله‌ای حقیقت ندارد؛ بلکه حضرت اموال حرام و چیزهایی را که به ناحق و ظلم از مالکان آن‌ها گرفته شده، به آن‌ها برمی‌گرداند.
نکتۀ دیگر این‌که بر اثر رشد عقلی و معنوی انسان‌ها، مردم در کمک به فقرا و نیازمندان از همدیگر سبقت می‌گیرند؛ و چه‌بسا کسی که چند خانه دارد، خودش با میل و رغبت، خانه‌های خود را در اختیار دیگران قرار ‌دهد، همانند آن‌‌چه هنگام ورود رسول گرامی اسلام(صلی الله علیه و آله) اتفاق افتاد و انصار خانه‌های خود را در اختیار مهاجران قرار دادند.
۱۲.امام زمان در عصر غیبت چه میکنند؟
در غیبت کبری کارها و مشاغل و مسئولیت های امام زمان بسیار حساس و مهم است. اگرچه تصرّفات و حکومت ظاهری بر اوضاع ندارند ولی ناظر بر اوضاع هستند و عنایاتی دارند. عمر طولانی شان در اطاعت خدا میگذرد.
ایشان علاوه بر انجام تکالیف فردی، بر حسب حکایات بسیار آنچه مصلحت باشد مانند هدایت اشخاص، یاری دادن مومنین بر مخالفین، حل مسائل و مشکلات، شفای امراض، هدایت گمشدگان، تعلیم ادعیه، کمک مالی به نیازمندان، فریادرسی گرفتاران و… را انجام میدهند.
از جمله میتوان به بقای شیعه و سازمان رهبری و تشکیلات علمی و تبلیغی شیعه و فعالیت حوزه های علوم دینی و همچنین وجود انقلاب اسلامی در جهان امروز که همه علیه شیعه بسیج شده اند، اشاره کرد که دوام و بقای این توفیقات نبوده مگر به عنایات و توجهات حضرت مهدی. دقیقا همانطور که امام زمان به شیخ مفید فرموده اند: «ما همواره به یاد شما هستیم» (کمال الدین ج۱)
۱۳.نائبان امام زمان چه وظایفی داشتند؟
آنچه قابل بیان است، نوّاب اربعه در طول غیبت صغری نقش بسیار مهمی داشته اند و وظایف آنها را میشود در امورات مختلف بیان کرد. مثلا:
۱-زدودنِ شک و حیرت درباره وجود امام عصر
۲-حفظ امام از راه پنهان داشتنِ نام و مکانِ حضرت
۳-سازماندهی و سرپرستی سازمان وکالت
۴-پاسخگویی به پرسش های فقهی و مشکلات عقیدتی
۵-اخذ و توزیع اموال مربوط به امام
۶-مبارزه با مدعیان دروغین نیابت و بابیت و افشای ادعاهای باطل آنان
۷-آماده سازی مردم برای پذیرش غیبت کبری.
مطالعه بیشتر در کتاب ارزشمند تاریخ عصر غیبت تالیف پورسید آقایی
۱۴.چرا حضرت در مکه ظهور می کنند؟
علت اصلی و حقیقی آن برای ما روشن نیست؛ ولی توجه به چند نکته باعث می شود، مکه مکان مناسبی برای ظهور باشد:
۱-مکه و کعبه قبله گاه مسلمین بوده و مردم هر روز بارها به سوی آن مکان مقدس توجه پیدا می کنند و در برابر آن سر به خاک می سایند.
۲-کعبه و مکه، مکان مقدسی است که انبیای بزرگوار الهی از آدم تا خاتم به امر خدا در آنجا حاضر شده و ضمن زیارت و طواف، عبودیت خود را نشان داده اند.
۳-مکه زادگاه پیامبر خاتم اسلام و محل بعثت ایشان است .شاید ظهور حضرت ولیعصر در مکه بیانگر آن باشد که ظهور آن بزرگوار در ادامه حرکت همه انبیای الهی و اوصیای او و در راستای رسالت پیامبر اکرم است و او با ظهورش می خواهد قرن ها تلاش و مجاهدت پیامبران را به نتیجه برساند و دین حق را با استقرار کامل عدالت در جهان پیاده کند.
کتاب آفتاب مهر، پرسش ها و پاسخ های مهدوی
۱۵.آیا امام زمان جمعه ظهور می‌کند؟
اولاً، حکمت بعضی مسائل برای ما روشن نیست و ممکن است در آینده روشن شود؛
ثانیاً، از نظر اسلامی، جمعه، عید است و شرافت بسیاری دارد. از این جهت مناسبت دارد که ظهور  حضرت مهدی که از اشرف حوادث عالم است، در چنین روز شریفی واقع شود. همان‌گونه که میلاد باسعادتش در جمعه واقع شده است.  زیارت آن حضرت در روز جمعه مستحب به شمار می‌رود و سفارش گردیده است؛ از امام صادق روایت است که فرمودند: «قائم ما اهل بيت در روز جمعه قيام مي كند.»
ثالثاً، مسئلۀ وقوع ظهور در روز جمعه، امری قطعی و تغییرناپذیر نیست.
بحارالانوار، ج۵۲، ص۲۷۹
مهدي موعود، ص۱۰۶
۱۶.حضور ایرانیان در دورۀ ظهور چگونه است؟
از روایات فهمیده می‌شود که تعدادی از سپاهیان حضرت مهدی ایرانی هستند و از آنان با تعبیرهای طرفداران سلمان فارسی، اهل ری، اهل مشرق‌زمین، اهل خراسان، گنج‌های طالقان، یاران درفش‌های سیاه، قمی‌ها، سرخ‌رویان، اهل فارس و… یاد شده است.
امام باقر در این‌باره می‌فرماید: نیروهایی با پرچم‌های سیاه که از خراسان قیام کرده‌اند در کوفه فرود می‌آیند و هنگامی که حضرت مهدی در شهر مکه ظهور می‌کند با آن حضرت بیعت می‌کنند.
و نیز فرمودند: یاران قائم ۳۱۳ نفرند و از فرزندان عجم‌اند.
الفتن، ابن‌حماد، ص۸۵
الغیبة، نعمانی، ص۳۱۵
۱۷.آیا صدقه دادن برای امام مهدی صحیح است؟
 آری، علاقه‌مندان به حضرت می‌توانند اعمال عبادی مستحب را به نیابت از ایشان انجام دهند و به ویژه از طرف آن حضرت و یا برای سلامتی وجود مبارک آن حضرت صدقه دهند، و این خود یکی از جلوه‌های زیبای نمایش محبت و ارادت به آن امام عزیز است.
سید بن طاووس -از علمای بزرگ شیعه- می‌نویسد: صدقه دادن از سوی آن جناب را پیش از صدقه دادن از سوی خود و عزیزانت قرار ده و دعا برای آن حضرت را بر دعا کردن برای خودت مقدم بدار و نیز در هر کار خیری که مایۀ وفای به حق آن حضرت است، آن بزرگوار را مقدم بدار که سبب می‌شود به سوی تو توجه فرماید و به تو احسان کند.
کشف المحجة، ص۱۵۲
۱۸.آيا انحصار ياران حضرت مهدي به ۳۱۳نفر، يك نوع تبعيض نيست؟
بايد توجّه داشت كه ياران حضرت، منحصر در ۳۱۳ نفر نيست؛ زيرا حضرت، داراي سه گروه يار است كه گروه اول آنان، ۳۱۳ نفرند. اينان، فرماندهان و بزرگان لشكر حضرت محسوب میشوند و مواليان ايشان اند. طبيعي است كه هر لشكر، تعدادي محدود فرمانده دارد و بقيه، تحت نظر اينان در لشكر حضرت به سر مي برند و امام را ياري ميكنند. پس اين نوع انحصار، تبعيض نيست، با توجه به اين كه ياران گروه دوم را لشگر ده هزار نفری و یاران گروه سوم را عموم مؤمنان تشكيل ميدهند.
گفتنی است که دليل خاصي در اين كه چرا ياران گروه اول ۳۱۳ نفر هستند وارد نشده است. شايد بتوان گفت: اين كه تعداد ياران امام مهدي همچون ياران پيامبر اكرم در جنگ بدر ۳۱۳ نفر است براي آن است كه ياد و خاطره جنگ زيباي بدر زنده شود. جنگي كه مسلمانان عده كمي بودند با تجهيزات نامناسب، و فقط تكيه بر خدا داشته و با ايمان وارد معركه جنگ شدند. هدف حفظ اسلام و دين بود.
امداد‌هاي خاص و ويژه الهي نازل شد، چنانچه در ابتداي سوره انفال (آیات ۷-۱۴) به آن اشاره شده است. جنگي كه همه گروه‌هاي مسلمان آن زمان، در آن حضور داشتند. افراد سپاه از همه اقشار و سنين مختلف تشكيل شده بود و پيروزي قاطع مسلمانان در آن رقم خورد و بسياري از سران مشرك و كافر سپاه مكه كشته شدند.
کتاب آفتاب مهر؛ پرسش ها و پاسخ های مهدوی
۱۹.آیا خود امام زمان مایل و منتظر ظهور است؟
ابتدا باید بدانیم که امام زمان از همۀ ما بیش‌تر آرزوی ظهور را دارد و برای آن دعا می‌کند و بارها به شیعیان نیز فرموده‌اند برای تعجیل در ظهورم دعا کنید.
آن حضرت با دیدن این همه ظلم و فساد در دنیا، بیش از ما ناراحت می‌شود  و منتظر روزی است که بتواند عدالت و معنویت و اسلام را در تمام جهان حکم فرما نماید.
طبق روایت امام صادق، منظور از مضطر (ناچار) در آیۀ ۶۲ سورۀ نمل، امام مهدی است؛  یعنی ایشان در دوران غیبت در حال ناچاری به سر می‌برند و هر آن منتظر پایان این دوران است.
الاحتجاج، طبرسی، ج۲
تفسیر قمی ج۲، ص۱۲۹
۲۰.آیا امام زمان همۀ مسائل را با شمشیر حل می‌کند؟!
بعضی‌ها تصور عامیانه‌ای دارند که وقتی امام زمان بیاید، با شمشیر همۀ مسائل را حل می‌کند! البته در جریان قیام حضرت، قطعاً شمشیر (سلاح) به کار گرفته خواهد شد، اما هم مقدمات بسیاری می خواهد و هم با لوازم بسیاری همراه خواهد بود.
آن روز هم که دستهای امام علی را بسته بودند، شمشیر بود ولی به دلیل نبودن آن مقدمات و لوازم، به کار گرفته نشد. این شمشیر همان شمشیر است که تنها موقعیت بیرون آمدن از نیام را خواهد داشت.
اگر بهره‌گیری از شمشیر بدون توجه به قواعدش بیان شود، آن وقت تصویری که دشمنان امام زمان از ایشان به جهان ارائه می‌دهند و مردم را از ایشان می‌ترسانند، تأیید می‌شود؛ تصویر یک سلطان ستمگر و بی‌تدبیر که وقتی بیاید، می‌خواهد همۀ مسائل را صرفاً با تکیه به شمشیر حل کند.
کتاب انتظار عامیانه عالمانه عارفانه؛ تالیف استاد علیرضا پناهیان
۲۱.اگر زمان ظهور امام زمان مشخص است، تقاضای تعجیل فرج چه معنی ای دارد؟
زمان ظهور امام زمان نزد خداوند مشخص است،اما نزد دیگران مشخص نمی‌باشد. امام صادق: هر کسی برای ظهور امام قائم، زمانی را تعیین کند، او را تکذیب کنید. (۱)
در علم الهی گرچه همه‌ی مقدرات مشخص است، اما مشخص شدن مقدرات بر اساس اسباب و علل های آن‌ها است.یکی از آن‌ها، علل و اسباب های معنوی، دعا است که سبب شکل گیری بسیاری از مقدرات میشود.
چنان که خداوند فرموده است:
اگر حضرت یونس اهل تسبیح و راز و نیاز با خدا نبود، تا روز قیامت او را در شکم ماهی نگاه می‌داشتم. (۲)
علاوه بر اینکه علم خداوند به زمان ظهور به معنای نفی اسباب و علل ظهور نیست، بلکه، علم خداوند به زمان ظهور همراه با علل و اسباب آن از جمله دعا تعلق گرفته است و دعا، نقش بسزائی در تغییر مقدرات الهی دارد.
۱)صافی گلپایگانی، لطف الله، منتخب الاثر، ص۵۷۳.
۲)سوره‌ی صافات، آیه‌۱۴۶
۲۲.آیا عبارت ``وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ`` پس از صلوات، در احادیث آمده یا توسط علاقه مندان به حضرت اضافه شده است؟
امام صادق می فرمایند:
هر کس پس از نماز صبح و نماز ظهر بگوید: “اللّهم صلّ علی محمّد و آل محمّد و عجّل فرجهم”، از دنیا نمی رود مگر آن که قائم آل محمد را درک می‏کند.
سفینة البحار، ج۲، ص۴۹
۲۳.منظور از شرایط ظهور چیست و با علائم ظهور چه تفاوتی دارد؟
شرایطِ یک پدیده به اموری گفته میشود که آن پدیده به آنها وابستگی وجودی دارد، و تا آنها نباشند آن شیء به وجود نمی آید. طبق این تعریف، شرایط ظهور به اموری گفته میشود که امر ظهور به آنها وابسته بوده و تا آنها محقق نشوند، ظهور رخ نمیدهد.
اما علائم ظهور به اموری گفته میشود که بیانگر نزدیکی امر ظهور هستند و تحقق هر یک از آنها نشانگر نزدیک شدن ظهور است. با توجه به این تعریف که از شرایط و علائم ذکر شد، تفاوت هایی بین این دو موضوع وجود دارد، منتها تفاوت اساسی این است که وابستگی ظهور به شرایط، یک ارتباط و وابستگی تام وجودی و حقیقی است، ولی علائم برای ظهور، فقط حالت کاشِفیَت دارند.
اختلاف ها و تفاوت های دیگری هم وجود دارد، از جمله اینکه نشانه های ظهور به صورت پراکنده و جدا از هم میتوانند رخ بدهند و در نهایت امام زمان ظهور کند، ولی شرایط باید با هم و در کنار یکدیگر باشند تا ظهور رخ دهد.
۲۴.آیا سرداب سامرا محل ظهور است؟
برخی از دشمنان تشیّع مدعی شده اند که شیعه اعتقاد دارد که امام در سرداب سامرا غائب شده و در آنجا زندگی میکند و از آنجا ظهور میکند. ابتدا شخصی بنام سمعانی این اتهام را زد و دیگران نیز از او نقل می کنند.
علامه امینی میفرمایند: شیعه قائل نیست که حضرت در سرداب غیبت نموده یا از آنجا ظهور می کند؛ بلکه قائل است آنحضرت از مکه و کنار خانه خدا ظهور می کند و سرداب محل ولادت حضرت بوده است. (تعلیقه بر برهان ص۱۰۲)
نتیجه اینکه علت قِداست سرداب سامرا تنها بخاطر محل ولادت حضرت و سکونت چند امام در آنجا بوده و سرداب هیچ ارتباطی با مساله غیبت، ظهور و سکونت ایشان در عصر غیبت ندارد.
۲۵.آیا هنگام ظهور مردم زیادی کشته خواهند شد یا هیچ جنگی نخواهد شد؟
افراط و تفریط در اسلام جایگاهی ندارد. برخی از حضرت چهره ای خشن نشان می دهند به گونه ای که او جوی خون راه می اندازد. برخی نیز می گویند هیچ جنگی نمی شود و قطره ای خون ریخته نخواهد شد.
روایات در این باره بر دو قسم هستند: ۱- روایاتی از عوام و اهل سنت: بسیاری از این روایات از شخصی بنام کعب الاحبار نقل شده که مشکل سندی دارند. ۲- روایاتی که از اهل بیت به ما رسیده: پس از بررسی این روایات روشن می شود که درباره حجم و شدت قتل و جنگ ها افراط و تفریط شده است.
بلکه واقعیت چیز دیگری است. سیاست امام زمان همان سیاست پیامبر اکرم است و گاهی رافت و عدالت ایشان حکم میکند که دشمنان سرسخت و لجوج –که هرگز با حکومت امام کنار نمی آیند و عدد آنان کم است- از سر راه بردارد.
کتاب تا ظهور؛ ص۲۱۵-۲۱۷
۲۶.حضرت مهدی می فرمایند: ``اگر ما مراعات شما را نمی کردیم و یاد شما را از خاطر می بردیم، بلا بر شما نازل می شد``؛ پس این همه بلایی که بر سر شیعیان وارد میشود چیست؟
ابتدا لازم است اصل این جملات که در نامه ای برای شیخ مفید نوشته شده را بدانیم.
«سلام بر تو ای دوستی که در دین مخلص و در مورد ما به یقین مخصوص گشته ای، ما در مورد تو، خداوند را سپاس گزاریم…. ما از یاری رساندن به شما کوتاهی نکرده، فراموشتان نمیکنیم. و اگر چنین نبود ناگواری ها بر شما نازل و دشمنان شما را نابود می ساختند…» (۱)
اگر دقت شود ذیل حدیث میگوید بلایی که باعث نابودی شیعیان میشود، نه اینکه سختی و گرفتاری هایی چون جنگ، زلزله و… دامن گیر هیچ یک از افراد نمیشود. چرا که این سنت الهی است و بلاها باعث تربیت و رشد انسان میشود.
همچنین مهمترین شرط این عنایت و تداوم آن، دینداری است که باید بکوشیم تا به دامن گناه و فساد سقوط نکنیم. (۲)
۱)بحار الانوار، جلد ٥٣
۲)پرسش و پاسخ دانشجویی، ج٢٧
۲۷.آیا ناظر بودن امام زمان بر اعمال ما، منافاتی با ستّار بودن خداوند ندارد؟
بر اساس روایات مختلف، امام زمان، چشم خدا در میان انسانهاست و هر سال اعمال و تقدیرات انسان ها، در شب قدر بر ایشان عرضه میشود. اما این روایات منافی با ستّاریت خدا نیست؛ زیرا امام زمان واسطه فیض الهی و رابط خلق و خالق است و لازمه ی اینکه به بهترین وجه، این وساطت تحقق پذیرد، این است که آن حضرت از قابلیت ها و افعال همگان با خبر باشد.
ثانیا، میزان ستّار بودن پروردگار نسبت به هر کس، به تناسب لیاقت، شایستگی و درجات نزدیکی او در پیشگاه خداست. از این رو خداوند برای کافران پرده پوشی ندارد و ستاریت او نسبت به مومنان نیز، به تناسب درجات ایمان آنها، متفاوت است.
بنابراین چه بسا بعضی اعمال مومنان مُقرّب را از نظر امام زمان نیز مخفی بدارد. امامان معصوم از همه ی صفات الهی از جمله صفت ستار بودن، برخوردارند. و همانند خدا، بندگان مومن را رسوا نمیکنند و رازدار اسرار و اعمال مردم هستند.
پرسش و پاسخ دانشجویی، ج٢٧
۲۸.زندگی امام زمان بعد از ظهور چگونه است؟
 معمولا وقتى بندگان دنيا، به مقام و منصبى يا پست حکومتى برسند، نحوه زندگيشان عوض شده، و تجملات و ريخت و پاش روز به روز بالا مى گيرد، اما امامان معصوم و اولياء الهى چنين نبوده و نخواهند بود، بلکه در بعضى از موارد، زندگى خود را سخت تر از گذشته انتخاب مینمودند.
زيرا عمل ايشان، براى مردمانى که تحت پوشش حکومت او قرار گرفته اند، سرمشق والگو میباشد. با در نظر گرفتن اين موضوع که قسمت مهمى از جرايم و جنايات و مفاسد اجتماعى از تجمل پرستى و پر زرق و برق شدن زندگى، و تشريفات بيهوده و پر خرج و کمرشکن آن سرچشمه میگيرد، يکى از دلايل برچيده شدن مفاسد در دوران حکومت امام مهدى روشن مى گردد.
در حديثى از امام رضا چنين آمده: «لباس قائم چيزى جز پارچه خشن نيست، و غذايش نيز تنها غذاى ساده و کم اهميت است.»
منتخب الاثر، ص۳۰۷
از امام صادق نيز نظير اين روايت در اثبات الهداه، ج۷ ص۷۹ نقل شده است.
۲۹.اولین بار چه کسی با امام زمان بیعت کرده؟
 از روايات چنين استفاده میشود که اولين کسى که با حضرت مهدى بيعت کرده وبه دست مبارک آن جناب بوسه میزند، حضرت جبرئيل امين فرشته مقرب الهى است.
از امام صادق روايت است که فرمودند: (آنگاه که خداوند به حضرت قائم اجازه خروج دهد، آن حضرت به منبر رود، پس مردم را به سوى خويش دعوت کند، و به خداوند سوگندشان دهد، و به حق خويش آنها را بخواند، و به اينکه بين ايشان به رَوش رسول خدا رفتار کند و به کردار آن حضرت عمل کند. آنگاه خداوند جبرئيل را مى فرستد که نزد او بيايد، جبرئيل در حجر اسماعيل نزد آن حضرت مى آيد و میگويد: به چه چيز مردم را مى خوانى؟
حضرت قائم دعوت خود را به او خبر دهد. جبرئيل میگويد: من نخستين کسى هستم که با تو بيعت میکنم، دست خود را براى بيعت باز کن، پس دست به دست آن حضرت گذارد، و بیش از ۳۱۰ مرد نزد او بيايند و با او بيعت نمايند، و در مکه میماند تا يارانش به ده هزار نفر برسد، سپس از آنجا به مدينه رهسپار گردد.
۳۰.قضیه چاه مسجد جمکران چیست؟
 عریضه نویسی به عبارتی توسل کردن و تقاضای حاجت از خدا، ریشه در روایات دارد. محدثِ قمی در منتهی الآمال مینویسد: هر کس در ضریح ائمه کاغذی را ببندد و مُهر کند و آن را در نهر یا چاه آب و یا برکه ای بیاندازد و به نیت حضرت مهدی حاجت خود را ذکر کند، آن بزرگوار عهده دار برآورده شدنِ حاجت وی میشود.
بر همین اساس چاهی در مسجد جمکران وجود دارد. اما این چاه خصوصیتی ندارد و انسان میتواند برای توسل و عرض حاجت به محضر حضرت، در آن چاه یا چاه و نهر دیگری عرضه خود را بیاندازد. پس نباید تصور کرد این چاه جزوی از مسجد جمکران است و بدستور حضرت حفر شده و اینکه حضرت حتما نامه ها را خواهند خواند.
۳۱.محل سکونت امام زمان کجاست؟
دوران زندگی و محل سکونت ایشان قبل از ظهور به سه دسته تقسیم میشود:
۱)محل سکونت حضرت در زمان حیات پدرشان؛ ایشان در این زمان قطعا در شهر سامرا ساکن بودند.
۲)محل سکونت حضرت بعد از شهادت امام عسکری در زمان غیبت صغری؛ از شواهد و قرائن معلوم است که ایشان در این مدت در عراق زندگی میکردند چرا که چهار نایب حضرت که با ایشان رابطه ی مستقیم داشتند، در عراق بودند خصوصا در بغداد.
۳)محل سکونت حضرت در زمان غیبت کبری؛ به استناد برخی روایات، امام عصر در همه جا حضور پیدا میکنند و یوسف وار بطور ناشناس در بین مردم رفت و آمد می کنند در حالیکه مردم او را نمیشناسند.
۳۲.چه مکان هایی به امام زمان منسوب است؟
اماکن زیادی به امام زمان منسوب است که به برخی از آنها میپردازیم.
مرحوم محدث نوری میفرمایند از جمله اماکنی که منسوب به امام زمان است، وادی السلام در شهر نجف اشرف و مسجد سهله در شهر کوفه و مقام امام زمان در شهر حلّه و مسجد جمکران در قم و مسجد کوفه و سرداب مقدس در شهر سامرا هستند.
به احتمال قوی، یکی از علل این که این اماکن به حضرت منسوب است، این است که ایشان در این اماکن رفت و آمد دارند و مکانی است که عاشقان و دلباختگان حضرت به آنجا مراجعه می کنند.
۳۳.امام زمان در قبال منتظران و شیعیان چه عنایاتی دارند؟
توجه و عنایات آن حضرت به شیعیان و ارادتمندانشان بسیار زیاد است که به برخی اشاره می گردد:
۱-دفع بلا از شیعیان و منتظران.
۲-دعا برای دوستان و منتظران.
۳-تعیین نوّاب عام و تاییدات آنها.
۴-نصیحت و تذکر.
۵-پاسخ به مشکلات علمی.
۶-تعلیم دعا.
۷-شفای مریضان.
۸-برآوردن حاجات و رفع مشکلات.
۹-دستگیری گمشدگان.
۳۴.تعریف لغت و اصطلاحی انتظار چیست؟
انتظار در لغت به معنای چشم به راه بودن، دیده بانی، صبر در امور و نوعی امید بستن به آینده است و منتظر به کسی گفته میشود که از وضع موجود و حاضر راضی نیست و برای وضع بهتری در تلاش است.
انتظار در اصطلاح عبارت است از چشم به راهی برای آینده ای که در آن ظلم و ستم و بی عدالتی ها نباشد و جهان از همه زشتی ها رهایی یابد و عدالت در جهان حاکم شود.
انتظار، امید به آمدنِ انسان کاملی است که جهان توسط او پر از عدل و داد شود و آسایش و امنیت و خیر در جهان برقرار گردد.
۳۵.مگر امام زمان هم مریض می شوند که بعضی می گویند ((برای سلامتی امام زمان صلوات))؟
 بله، امامان ما جسم دارند و مانند بقیه انسان ها، کار و تلاش می کنند، غذا می خورند، خسته می شوند و استراحت می کنند. کسی بالاتر از پیامبر اسلام نیست. ایشان بارها توسط دشمنان زخمی شدند. چه برسد به بیماری های کم و کوچک مثل سرماخوردگی و تب کردن.
از معرفت ماست که نمی خواهیم همین بیماری های کوچک، امام را اذیت کند؛ بلکه صدقه می دهیم که هرگونه بلا و بیماری از ایشان دور بماند. راه دیگر سلامتی ایشان، دعای «اللهم کن لولیک…» است که اهل بیت می خواندند و به ما آموختند. با اینکه امام زمان هنوز به دنیا نیامده بودند، اما امام رضا و امام صادق برای سلامتی ایشان دعا می کردند.
عمل دیگر برای سلامتی امام زمان، فرستادن صلوات است. پس ((برای سلامتی امام زمان (عجل الله فرجه) صلوات.))
۳۶.کدام دعا نقش مهمی در ظهور امام زمان (عج) دارد؟ دعای «اللهم کن لولیک...»یا دعای دیگر؟
باید از خداوند بخواهیم که در ظهور حضرت تعجیل فرماید. اشتباه مهم ما این است که از خود امام زمان می خواهیم که تشریف بیاورند؛ در حالی که ظهور به خواست خداوند متعال بستگی دارد. نباید به خداوند دستور بدهیم که چکار کند و چه کار نکند و به خدا اعتراض کنیم؛ بلکه باید به درگاه الهی دعا، التماس و زاری کرد. ما باید در هرحال راضی به رضای الهی باشیم که او بهتر مصلحت ما را می داند و فرج امام زمان را از خدا بخواهیم، نه از خودشان.
درباره حضرت مهدی دعاهای زیادی سفارش شده است که اهل بیت هم آن را می خواندند. مانند زیارت ها و دعاهای زیر که میتواند ما را به حضرت نزدیک، و معرفت ایشان را در دل ما زیاد کند و باعث ظهور ایشان شود:
۱-دعای غریق: «یا الله یا رحمن یا رحیم یا مقلب القلوب ثبت قلبی علی دینک»
۲-دعای فرج: «الهی عظم البلاء و…»
۳-دعای «اللهم کن لولیک…»
۴زیارت آل یس
۵-دعای ندبه
۶-دعای عهد
۳۷.مفهوم رجعت چیست و چه زمانی اتفاق می افتد؟
رجعت به معنای بازگشت است. یعنی خدا گروهی از مردگان را با همان شکل خود به دنیا باز میگرداند. از نظر شیعه و طبق روایات فراوان، در زمان ظهور، برخی از مردم که از دنیا رفته اند دوباره زنده می شوند. اصل رجعت یک امر مسلّم قرآنی است.
خداوند در آیات متعددی به زنده شدن برخی مردگان اشاره دارد. مانند زنده شدن عزیر، گروهی از بنی اسرائیل، هزاران نفر، مقتول بنی اسرائیل، زنده شدن پرندگان به دست حضرت ابراهیم، زنده شدن مردگان توسط حضرت عیسی.
در عهد عتیق (کتاب مقدس یهودیان و مسیحیان) نیز نمونه هایی ذکر شده است. مانند زنده شدن کودکی به دست الیشع، زنده شدن پسری به دست ایلیا. طبق این نقل ها و داستان ها، رجعت امری ممکن و حتمی است و زنده شدن مردگان در همین دنیا نیز امکان وقوع دارد.
۳۸.چه کسانی در زمان ظهور رجعت می کنند؟
یکی از روشن ترین آیات در پاسخ به این سوال، آیه ۸۳ سوره نمل است. «و روزی که ما از هر امتی، گروهی را از کسانی که آیات ما را تکذیب می کردند محشور می کنیم و آن ها را نگه می داریم تا به یکدیگر بپیوندند»
در این آیه از زنده شدن گروهی از انسان ها سخن می گوید، در حالی که آیاتی که درباره روز قیامت هستند، همواره از زنده شدن همگان سخن می گویند. مانند: «ما همه ی آنها را در این هنگام محشور می کنیم به گونه ای که حتی یک نفر را ترک نخواهیم گفت.»
مشهور این است که رجعت به کسانی اختصاص دارد که یا از مومنان خالص و یا از کافران خالص بوده اند. احادیث فراوانی از رجعت انبیاء و اولیای خدا به ویژه امام حسین، امام علی و اهل بیت به هنگام ظهور امام مهدی سخن گفته اند.
در برخی از احادیث به رجعت جمعی از اصحاب خاص پیامبر و امام علی اشاره شده است. رجعت شهدا نیز مورد تأکید برخی از احادیث است. در کنار اینها، از رجعت کافران و منافقان مهم نیز یاد شده است. ولی از تمام این احادیث می توان نتیجه گرفت که مومنان خالص و کافران خالص رجعت خواهند کرد.
۳۹.آیا اهل سنت و فرقه های دیگر شیعه نیز ظهور حضرت مهدی را قبول دارند؟
اعتقاد به وجود منجی آخرالزمان، مورد اتفاق همه ادیان الهی و بسیاری از ادیان غیرالهی است. اهل سنت هم به وجود منجی ای به نام مهدی در آخرالزمان معترفند. اختلافی که هست یکی در این است که نسب مهدی چیست؟ بعضی او را از اهل بیت پیامبر می دانند و بعضی نه.
اختلاف دیگر در آن است که مهدی موعود به دنیا آمده و عمر طولانی دارد و یا در آخرالزمان به دنیا می آید؟ نظر مشهور میان اهل سنت در این دو مورد، همان اعتقاد شیعی است که مهدی منتظر هم اکنون به دنیا آمده و از اولاد حضرت رسول اکرم است.
اما اختلاف اساسی میان ما و مشهور اهل سنت در این است که حضرت مهدی، فرزند امام حسن عسگری است- که شیعیان به آن قائلند؛ و یا نه- که اهل سنت آن را می گویند. اگرچه در بعضی روایات آنها آمده که حضرت مهدی فرزند حسن بن علی العسگری است، ولی علمای اهل سنت آن را نمی پذیرند.
۴۰.آیا حضرت مهدی از ابزار جنگی استفاده می کند؟
در روایات، کمتر سخن روشنی در این باره به چشم می خورد و تنها سلاح مورد اشاره در کلام معصومان «سیف» است.
عده ای بر این باورند که بکار بردن کلمه «سیف» در معنای حقیقی و ابزار برّنده جنگی خاص است. البته این گروه درباره غالب شدن حضرت با این سلاح بر دشمنان، توجیهات متفاوتی دارند.
دسته ای دیگر بر این اعتقادند که «سیف» در این روایات، کنایه از قدرت و نیروی نظامی است. این گروه شواهد متعددی بر این ادعا ذکر می کنند؛ همان گونه که کلمه «قلم» کنایه از علم و فرهنگ است. آنان شمشیر را نماد قدرت و جهاد مسلحانه دانسته، می گویند: هر ابزاری که قدرت حضرت را به نمایش بگذارد، می تواند مورد استفاده قرار بگیرد.
با توجه به تکامل خارق العاده علم در آن زمان، ممکن است سلاح هایی فراهم آید که هرگز در تصور انسان های امروز قابل درک نباشد. بنابراین، این مسئله به اهلش واگذاشته شده است.
ضمن اینکه قیام آن حضرت، قیامی است متکی بر قدرت الهی که قدرتی است فوق حد تصور. البته در برخی کتب آمده: زمان قیام، سلاح های پیشرفته از کار می افتد. آنچه به یقین است، اینکه قدرت الهی در قیام امام زمان متجلی می شود.
۴۱.معرفت مهدوی
صاحب مكيال ميگويد: ما چهارنوع دعا داريم :
١- دعاء الشفقه و دعاي از روي محبت مثل دعاي پدر براي فرزند و يا دعاي ملائك براي زوار قبر امام حسين (علیه السلام)
٢- دعاي مجازات يعني در پاداشِ لطفي كه به ما شده است، بايد دعا كنيم . حال يا طرف مقابل احساني به ما كرده است يا بلايي بواسطه او از ما دفع شده است .مثلا معلم را دعا مي كنيم چون به ما احسان كرده و آموزش داده و يا به مرزبانان دعا مي كنيم چون آسيب دشمن را از ما دور كرده است.
٣- دعاي انتظار، مثلا خيري از ديگري انتظار داريم،او را دعا مي كنيم كه مطلوب ما محقق شود.
٤- دعاي تعظيم كه در مقابل بزرگان و علما زبان به دعا باز مي كنيم كه در اين نوع، ترك دعا توهين به آن بزرگ محسوب ميشود.
تدبر در روايت:
حال ما بايد به اين چهار بهانه امام زمانمان را دعا كنيم:
١-امام را عاشقانه دوست داريم پس دعايشان مي كنيم.
٢-امام زمان علي الدوام به ما لطف و احسان دارند پس بايد شاكر باشيم و ايشان را دعا كنيم.
٣-همچنين شُرور بوسيله ايشان از زندگي ما دفع ميشود؛ پس امام را دعا مي كنيم .
٤- امام بزرگترين و عالمترين و عظيم ترين وجود عالم است كه در مقابل ايشان بايد خود را ملزم به دعا كردن بكنيم .ضمن اينكه تمام وجود ما ، نياز و فقر بسوي ايشان است و حوائج ما با وساطت اين بزرگوار برآورده ميشود.
ان شا الله سعیمان این باشد که انواع دعاها را براي وجود مقدس حضرت وليعصر داشته باشيم تا رشد چشمگير و بركات فراوان نصيب ما بشود.
استاد بروجردی
۴۲. آيا امام زمان (عج الله فرجه)مانند بعضى از انبياء عظام عليهم السلام با فرشتگان يارى خواهد شد؟
بلى طبق روايات وارده، تمامى فرشتگان يارى كننده به پيامبران گذشته همگى يارى كننده آن حضرت نيز خواهند بود، در اين باره روايات زياد آمده است كه براى نمونه به چندتاى آن اكتفاء مى نمائيم:
 يكى از كنيزان امام حسن عسكرى عليه السلام گويد: بعد از تولّد آن حضرت (مهدى عليه السلام) پرندگانى از آسمان مى آمدند و بال هاى خود را به سر و صورت و ساير بدن او مى ماليدند و پرواز مى كردند. جريان را به امام عسكرى عليه السلام گفتم: فرمود: آن‌ها فرشته هاى آسمانى اند كه خود را متبرّك مى سازند و در هنگام خروج ياوران او خواهند بود.
عبد الرحمان بن كثير گويد: كه امام صادق عليه السلام درباره آيه (أَتى أَمْرُ اللَّهِ فَلا تَسْتَعْجِلُوهُ) فرمود: منظور امر ما است. خداى عزّوجلّ امرنموده كه براى تحقّق آن شتاب به خرج ندهيم، (خداوند) آن را با سه لشكر يارى خواهد كرد، ملائكه و مؤمنين و «رُعب» و خروج او مانند خروج رسول خدا صلى الله عليه و آله خواهد بود و اين است منظور از گفته خداى عز و جل «كَما أَخْرَجَكَ رَبُّكَ….. »
بطائنى گفت: امام صادق عليه السلام فرمود: زمانى كه «قائم عليه السلام» قيام نمود، فرشته‌ها فرود آيند با سى صد و سيزده نفر، يك سوّم سوار بر اسبان سفيد آميخته به نقطه هاى سياه و يك سوّم بر اسبان با پاى سفيد و سياه يا به رنگ سياه و سفيد و يك سوّم بر اسبان سرخ رنگ. »
امام باقر عليه السلام فرمود: گويا مى بينم او را كه از مكّه به سوى كوفه حركت كرده با پنج هزار ملائكه، جبرئيل از راست و ميكائيل از چپ و مؤمنين در جلوى او و لشكر خود را در شهرها پراكنده مى سازد.
 امام صادق عليه السلام فرمود: وقتى كه «قائم عليه السلام» قيام نمايد، فرشتگان بدر فرود خواهند آمد كه (تعدادشان) پنج هزار نفرند.
در مورد ياوران فرشته آن حضرت روايات كوتاه و مفصل زياد آمده است از جمله عيون أخبار الرضا عليه السلام است:ملائكه مُنزلين سه هزار ، ملائكه كرّوبيّين ،ملائكه مقرّبين خواهند بود. (براى دو قسم آخر تعداد بيان نشده است. ) و اين‌ها سَرخيلان فرشته ها، و فرماندهان ملائكند و همه اينها تحت فرمان امام عليه السلام خواهند بود، اما تعداد كلّ ملك‌ها از مرز چهل و شش هزار نفر خواهد گذشت.
امام صادق عليه السلام فرمود:عدد انصار او از ملائكه چهل و شش هزار خواهد بود.اين تعداد ملائكه در طول تاريخ، براى انبيا و امامان عليهم السلام تا موقع تولّد خود امام عليه السلام كه از آسمان نازل شده اند،مى باشند.
در روايتى، مجموع اين چند مورد، طبق فرموده امام صادق عليه السلام به سيزده هزار و سى صد و سيزده تن خواهد بود.
با اين حساب، خداوند نيروهايى كه براى همه انبياء داده بود؛ از قبيل تسخير باد براى سليمان و طوفان نوح و عصاى موسى عليهم السلام و… همه را يكجا در اختيار آخرين حجّت خود قرار خواهد داد.
 محمد امینی گلستانی