کمپین بین المللی دعا فقط برای یک نفر با تولیدات رسانه ای در زمینه ی ترویج فرهنگ مهدویت و انتظار فعالیت میکند

امروز : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳

دولت کریمه امام زمان (عج)/ قسمت ششم

دولت کریمه امام زمان (عج)/ قسمت ششم

در جلسات گذشته مقدمات بحث را گفتیم حالا از این جلسه به بعد وارد بحث انبیاء می شویم و تطبیق تاریخی و سیاسی آیات قرآن با مباحث مهدویت.
خلقت انجام شد، خدا حضرت آدم و حضرت حوا را خلق کرد، قبل از اینکه حضرت آدم و حوا را خلق بکند خُب فرشتگان بودند، حیوانات و گیاهان بودند، سالیان سال هم قبل از حضرت آدم و حوا بودند.‌ موقعی که خدا می خواست آدم و حوا را خلق کند گفت می خواهم جانشینی برای خودم تعیین بکنم «إِنِّی جاعِلٌ فِی الْأَرْضِ خَلیفَه» [۳۰/ بقره]
فرشتگان گفتند خدایا کسی را می آفرینی که می خواهد در آنجا فساد بکند «وَ یَسْفِکُ الدِّمَاء» و خون بریزد؟ می خواهی چنین کسی را خلق بکنی؟ هیچ جای قرآن شاهدی نداریم که خدا این گفته ملائکه را انکار بکند، یعنی بگوید نه این انسان خونریز نیست و فساد نمی کند هیچ جای قرآن شاهدی از اینکه خدا این قضیه را انکار کرد وجود ندارد. یعنی خود خدا هم می دانست انسان یکی از ابعاد وجودیش ممکن است بحث فساد و امثال اینها را انجام بدهد.
اما سـوال اینجاست ملائکه از کجا می دانستند این انسان خونریز است؟ خدا که تازه می خواست آدم و حوا را خلق بکند از کجا می دانست یک چنین انسانی خونریز است؟ بعضی احتمالات را مفسرین مطرح کردند:
یک احتمال این است که خدا به طور ‌اجمال آینده انسان و آدمیان را برای ملائکه بیان کرد، یعنی این انسانی که الان خلق می شود در آینده چطوری است. اینجا بود که بعضی از ملائکه فهمیدن انسان یکی از ابعادش ممکن است فساد و خونریزی باشد.
اما تفسیر دوم این است که حضرت آدم اولین انسان روی کره زمین نبود بلکه ایشان اولین انسان فهیم و دارای عقل بود که پس از خلقت جدید به همراه همسرش مشغول زندگی شد و ملائکه هم چون انسانهای قبلی را دیده بودند یعنی انسانهای قبل از حضرت آدم اما خُب نه به این شکل، انسانهایی که یک خرده شعورشان کمتر بود و یا تقریبا می توانیم بگوییم واجد شعور بودند یعنی یک نوع ظاهر انسانی با زندگی تقریبا حیوانی، اینها را دیده بودند، فساد و‌ خونریزی آنها را دیده بودند فکر کردند اینها هم مثل همان قبلی ها هستند.
البته می گویم اینجا تفاسیر متعدد است نمی شود نظر قطعی داد که آیا قبل از ما انسانهایی بودند، خلاصه بعضی مفسرین چنین تفاسیری را ایراد کردند، فرمودند.
باز هم اینجا علم ملائکه کامل نشده بود، هنوز ملائکه جواب سوال خودشان را کامل نگرفتند چرا..؟ چون خود خدا در ادامه اش می گوید «إِنِّی أَعْلَمُ ما لا تَعْلَمُونَ» من یک چیزی را می دانم که شما نمی دانید! ″ما″ اینجا مای نفی است نفی کل است. خُب ملائکه چه چیزی را نمی دانستند؟ اینجا هم دو تفسیر هست، البته این دو تفـسیر کاملا مبتنی بر روایات است، این دو تفسیری که علما می گویند روایاتش هست.
تکبر ابلیس، ملائکه ابلیس را پاک می دانستند. ابلیس از جنس ملائکه نبود، آیه [۵۰] سوره کهف می گوید «وَ کانَ مِنَ الْجِنِّ»ابلیس از جنس جنیان بود فقط چون عبادت زیاد کرده بود در کنار فرشتگان بود، نه اینکه خودش هم فرشته باشد چون فرشته ها که معصیت انجام نمی دهند، فرشته ها دستور خدا را انجام می دهند. ابلیس پس فرشته نبود، جن بود چون عبادت زیاد داشت خدا او را در کنار فرشتگان قرار داد.
خدا می گوید من کبر ابلیس را می دانم شما نمی دانید، شما فکر می کنید ابلیس پاک است ولی او کبر دارد، غرور در وجودش هست به این مقام خلیفه اللهی حسادت می کند حتی بالاتر از حسادت شاید در حد کشتن خلیفه الله هم پیش برود، در این حد هست ابلیس! من می خواهم حضرت آدم را خلق بکنم و بعدا یک دستور سجده ای به او بدهم که شما متوجه بشوید «إِنِّی أَعْلَمُ ما لا تَعْلَمُونَ» بفهمید ابلیس چه کسی است.
اما تفسیر دومی که علما گفتند این است ای فرشته ها این حضرت آدمی که شما می بینید یک بعدش انسان خونریزی است و ممکن است از نسل ایشان انسانهای خونریز بیاید اما از طرفی از نسل ایشان انبیاء صالح و انسانهای پاک هم در می آید. یعنی این طوری نیست که همه ی نسل های جناب آدم فاسد باشند، انبیاء صالح هم می آیند.
یک عده هم تفسیر سومی اضافه کردند این است که شما نمی دانید که قرار است از نسل این آدم اهل بیت پاک و چهارده معصوم متولد بشوند که مقام ولایت دارند و به یمن آنها هست که من کل این جهان و جهانیان را خلق می کنم و اگر آنها نبودند هیچ کدام اینها را خلق نمی کردم. این نور ولایت را شما نمی دانید.
نکته بسیار مهم:
در آیه [۳۰] سوره بقره فرشتگان می گو‌یند خدایا چنین انسانی خلق می کنی که خونریز است، ما تو را تسبیح می کنیم ما تو را عبادت می کنیم. اما در آیه [۳۲] دو آیه بعد خود ملائکه اشاره می کنند «أَنْتَ الْعَلِیمُ الْحَکِیم» خدایا تو حکیم هستی، علیم هستی می دانیم که تو از روی حکمت و عالمی حکم می کنی.
یعنی پرسشی که فرشته ها کردند یک پرسش اعتراضی نبود، چرا خدا خلق می کنی و.. پرسش از روی اعتراض نبود از روی نادانی بود که جواب را بدانند. می خواهند فرشتگان بگویند خدایا ما که می دانیم تو علیم هستی و حکیمی! اگر هدفت از آفرینش این است که مردم بیایند شما را تسبیح بکنند، عبادت بکنند (همان تفکری که یک عده متأسفانه دارند) خدایا اگر هدف تو از آفرینش عبادت و نماز و این چیزهاست خُب ما همین الان داریم تو را تسبیح و عبادت می کنیم چه نیازی به خلق بنی آدم است⁉️
خدا می گوید من چیزی را می دانم که شما نمی دانید‌. خدایا تو خودت گفتی هدف از خلقت عبادت است! آیه [۵۶] سوره ذاریات خودت گفتی «ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الِإْنْسَ إِلاَّ لِیَْعبُدُون» ما جن و انس را خلق نکردیم مگر برای عبادت پس هدف خلقت که شد عبادت، خب من فرشته هم که عبادت تو را دارم انجام می دهم چه نیازی هست که انسان را خلق بکنی؟؟
خدا می گوید تو آیه را بد معنی کردی.. آیه نمی گوید «ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الِإْنْسَ إِلاَّ لِیَْعبُدُون» یعنی عبادت، یعنی عبودیت! چه فرقی دارد؟ عبادت یعنی عبادت ظاهری، عبودیت یعنی بندگی مُخلِصانه. یا حتی بالاتر مخلَصانه! عبودیت یعنی عبد خدا شدن.
خیلی ها عبادت می کنند اما عبد خدا نیستند امثال شمر و عمرسعد و ابن ملجم. اما عبودیت یک مقام بالاست. حتی در بعضی از روایات عرفا گفتند «أَی لِیَرِفُون» یعنی ما جن و انس را خلق نکردیم مگر برای معرفت پیدا کردند. خدایا یعنی چه معرفت پیدا کردند؟ خدا می گوید ببینید خلیفه من امام حسین چه می گوید. ″اصول کافی، باب الحجه″ امام حسین می فرمایند؛ معرفت الله یعنی شناخت امام زمانت و اطاعت از او.
خدایا یعنی چه، نتیجه چه می شود؟ نتیجه این است آن انسانی می تواند خلیفه الله بشود که به مقام امام زمان شناسی برسد، به مقام شناخت ولی خدا برسد. اینکه من می خواهم در روی زمین خلیفه قرار بدهم به هر انسانی که خلیفه الله نمی گویند، آن انسانی است که می خواهد به مقام امام زمان شناسی و ولی خداشناسی برسد این آن چیزی که من می دانم و شما نمی دانید.
حالا یک مقـدار برمی گردیم عقب، گفتیم چرا خدا گفت من چیزی می دانم و شما نمی دانید.. یکی را گفتیم نشان دادن کبر و عجب و  معصیت ابلیس بود یعنی آن زمانی که همه می دانستند چه قدر ابلیس خوب است، خدا می گفت من می شناسمش. اگر خدا همان اول با ابلیس برخورد می کرد برای فرشته ها اثبات می شد اشکالی نداشت خداست.
اما یک خرده هضمش برای فرشته ها سخت بود، خدایا ابلیس سابقه شش هزار ساله در عبادت دارد؟ ابلیس یک نمازش دو هزار سال طول کشیدید خدایا ابلیس که این است چرا او را بیرون انداختی؟ اینکه همراه بود، اینکه در دایره ی نظام بود اینکه در قطار انقلاب بود برای چه بیرونش انداختی. شاید برخی ها شک می کردند! خدا صبر کرد تا خود فرشته ها ببینند معصیت و نافرمانی و کفر ابلیس را.
حالا جواب سوالت را گرفتی که چرا حضرت آقا امام خامنه ای بعضی ها را از قطار انقلاب پیاده نمی کند؟ بعضی ها را از نظام بیرون نمی اندازد، چون دارد صبر می کند تا آن افراد منافق صفت خودشان خودشان را لو بدهند. اگر خودش اینها را کنار بزند یک عده صداهایشان بالا می رود که فلانی یار امام بود، فلانی از امام نامه داشت، فلانی نخست وزیر امام بود.. به همین خاطر صبر می کند تا آن فرد خودش خودش را لو بدهد.
کاری که خـدا هم در قضیه ابلیس همین کار را کرد. خدا از همان اول می دانست ابلیس چنین چیزی است چرا از همان اول ابلیس را بیرون نکرد؟ چون قضیه سجده و امتحانی را پیش آورد که آنجا ‌‌کفر ابلیس معلوم بشود.
بعد خدا اینطور به ملائکه می گوید من یک چیزی را می دانم شما نمی دانید. بعضی از تفاسیر می گوید آخر هر کدام از شما ملائکه مظهر یکی از اسمای الهی هستید. مثلا میکائیل فرشته رزق است، اسرافیل فرشته حیات  است، جبرئیل فرشته وحی است، عزرائیل فرشته ممات است، هر کدام یکی از اسمای الهی را دارید.
اما من چهارده معصومی را خلق می کنم که مظهر تمام اسمای الهی هستند و مراد از خلیفه الله همان انسان کامل است که مقام هدایت تکوینی و تشریعی دارد. حالا خدا می خواهد آزمایش بکند، می رسد به جای آزمایش.
می گوید ما این اسمای الهی همه را به حضرت آدم یاد دادیم سپس آنها را به ملائکه عرضه کردیم و گفتیم حالا که از آدم یاد گرفتید تکرار کنید. ملائکه که اولین بار اسماء را شنیده بودند و یاد گرفته بودند تعجب کردند‼️ خدا گفت من نگفتم غیر آسمان و زمین را می دانم. (اینها آیه قرآن است) مراد از غیر آسمان و زمین همان اسماء است، یعنی ملائکه نمی دانستند  این اسماء چه هست.
از طرفی هم خدا می گوید آنچه را که آشکار می کنید و پنهان می دارید من خدا می دانم، یعنی چه؟ یعنی ملائکه چه چیزی را آشکار و پنهان می کنند⁉️ مراد از آن چیزی که آشکار می کنند همان که گفتم خدایا می خواهی خلیفه ای بیافرینی.. اما ملائکه چه چیزی را پنهان کرده بودند که خدا گفت می دانم؟
نکته اینجاست. ملائکه قلبا یک خرده تمایل پیدا کرده بودند که بگویند ما سزاوارتریم به مقام خلیفه اللهی و مقام خلیفه اللهی را از انسان بگیرند. خدا این قضیه ی اسماء را پیش آورد گفت این اسماء را شما نمی دانستید، پس شما شایسته مقام خلیفه اللهی نیستید و فعل جمع آورد «کُنْتُمْ تَکْتُمُونَ»
البته برخی احتمال دادند که این خطاب به ابلیس است که خدا می خواست بگوید آن چیزی که شما نمی دانید کفر ابلیس است استکبار ابلیس است که نهان و مخفی بود هنگامی که آن آزمایش سجده پیش آمد کفر آشکار شد. و اینکه فعل جمع در یک چیز مفرد بکار برده بشود در استعمال عرب یک چیز کاملا واضحی است.
آزمون سجده پیش آمد.
سجده بر غیر خدا مگر می شود؟ درست است خدایا تو دستور می دهی ولی غیر خداست، چکار بکنیم⁉️
شبیه این آزمون در جنگ صفین پیش آمد، حمله به قرآنهای روی نیزه! حضرت علی (ع) گفت قرآن ناطق منم ولی خدا منم، معصوم خدا، حجت خدا منم، خلیفه الله منم. من دارم دستور می دهم بروید به این قرآن بزنید. شبیه اینها بود امام معصوم دارد دستور می دهد، ‌بله در ظاهر شاید بگویید کفر است! ظاهر را نگاه نکن باطن را ببین که دستور امام معصوم است.
«وَ کَانَ مِنَ الْکَافِرین» اینجا می گوید شیطان سجده نکرد و از کافران بود «کَانَ، فعل بود» آیت الله جوادی آملی می گوید کانَ اینجا به معنای گشتن نیست، به معنای شدن نیست که آن لحظه کافر شده باشد، آیت الله جوادی آملی می گوید اینجا کانَ به معنای بودن است یعنی از قبل کافر بود و آن چیزی که برای ملائکه مخفی بود خدا اینجا آشکار کرد. ظاهر سجده بر غیر خدا را شاید بگوییم کفر است اما دستور، دستور خداست اگر برای خدا باشد.
همه ملائکه سجده کردند، همه ملائکه، استثنائی نیست. یعنی اگر ولی خدا دستوری می دهد آن دستور بر همه واجب است نه اینکه جبرئیل بیاید بگوید من فرشته مقرب هستم من چرا سجده بکنم؟ عزرائیل بیاید بگوید من فرشته مقرب هستم من چرا سجده بکنم..؟ نه!
وقتی ولی فقیه دستور می دهد انجامش برای همه واجب است، نه اینکه طرف بیاید بگوید من سابقه دار در انقلاب هستم، من پدر انقلابم، من مادر انقلابم.. نه آقاجان وقتی ولی فقیه دستوری می دهد آن دستور را همه باید انجام بدهند، نه اینکه کسانی بیایند و بگویند ما سهم می خواهیم و..
غرور و کبر شیـطان او را از اطاعـت ولی خدا باز داشت، از اطاعت خود خدا باز داشت. یعنی این صفت انسان را از امام زمان خودش هم دور می کند، صفت کبـر و غرور در تاریخ نشان داد که انسان را از همه چیز و از ولی خدا دور می کند. طلحه و زبیر مغرور بودند به آن سابقه ی انقلابی خودشان، کارشان به کجا رسید؟! همچنین اشعث، ابوموسی اشعری که به علم خودش می نازید.
حالا بیایید تطبیقی کار کنیم..
آیت الله کاظم شریعتمداری در اوایل انقلاب چقدر طرفدار داشت در بعضی از استانهای شمال غرب ما! در حد مرجع تقلید بود و آمد علیه امام مقابله بکند. منتظری چه قدر غرور و کبر داشت و حرف کسی را گوش نمی کرد و هر کسی پیش او می رفت فقط حرف هادی هاشمی رئیس دفترش و مهدی هاشمی برادر دامادش را گوش می کرد.
بعضی از آقایانی که یک زمانی رأی آوردند و خیلی از انقلابی ها زحمت کشیدند برای رأی آوردن این آقا، چی شده الان کارش به اینجا می رسد که نامه به ولی فقیه می دهد دستور غیر قانونی می کند؟ کبر، غرور.. من یادم نمی رود مقام معظم رهبری در روز تنفیذ سال دوم این آقا.. (آقای حسن روحانی منظورمان نیست همان آقای..) حرف از غرور زد، غرور نگیرد رأی ۲۵ میلیونی آوردید.. حضرت آقا می دانست غرور کار را به اینجا می رساند.
تا حالا فکر کردید که چرا در دوران ریاست جمهوری بعد از انقلاب فقط شهید رجایی و حضرت آقا از بین روسای جمهورها خوشنام شدند؟ یقینا بدانید حضرت آقا اگر رهبر هم نمی شد در ریاست جمهوریش خوشنام می ماند. چرا این دو نفر خوشنام شدند و بقیه خوشنام نشدند؟ رازش چی هست⁉️
اطاعت از ولایت
هر کس بخواهد با هر وسیله ای جلوی ولی خدا و جلوی نایب امام زمان و کلا جلوی ولایت بایستد با سر به زمین خواهد خورد این تجربه تاریخ است و هیچ شکی در این بحث نیست. راز خوشنامی آن روسای جمهور این بود که مطیع محض ولایت بودند.
و راز بدنامی این آقایان که حتی بعضی ها از قطار انقلاب هم پیاده شدند.. می رود با جرج سوروس یهودی که مسئول انقلابهای رنگی بود و پول می داد انقلاب می کرد دوتا دیدار می کند، می رود با آن ملک عبدالله عربستان که خدا لعنتش بکند دیدار می کند و برای ایجاد کودتا در این انقلاب پول می گیرد. بله، همانی که به تعبیر حضرت آقا در مجالس خصوصی می نشیند و می گوید تقلب نشد اما در جمع های عمومی که می آید می گوید تقلب شد سال ۸۸، چرا این طور می شود؟ برای غرور..‌ غرور..
سجده برای غیر خدا مگر می شود؟ آن سجده برای خدا بود، اطاعت از خدا بود، آدم را مظهر خدا یافتند نه سجده بر خود آدم. چرا شما به اهل بیت توسل می کنید؟ به خاطر اینکه اهل بیت را مظهری از اسمای خدا می دانیم و از طرفی اگر از اهل بیت توسل می خواهیم آنها را به خدا ارجاع می دهیم.
مگر ولی فقیه معصوم است که می خواهی اطاعت بکنی؟ اطاعت از شخص که نمی کنیم، اطاعت از یک آدم عادی که نمی کنیم، این فرد کسی است که نائب امام زمان (عج) است و به خاطر امام زمان داریم دستوراتش را اطاعت می کنیم نه فقط شخص سید علی خامنه ای! نه، صرف یک شخص نیست چون نائب امام زمان است داریم اطاعت می کنیم.
اینجا حضـرت آدم هم همـین است، چون دستور خدا و مظهری از اسمای الهی بود باید به او سجده کرد. تاریخ تطبیقی یعنی این طور باید موارد را تحلیل کرد.

یک نکته مهم:
چرا ملائکه همان اول به حضرت آدم سجده نکردند؟ همان اول که خلیفه الله بود چرا همان اول سجده نکردند؟ چرا قابلیت سجده وجود نداشت؟ چرا ابتدا که به دنیا آمد خدا اسماء را به او یاد داد بعد او اسماء را به فرشتگان یاد داد بعد خدا گفت سجده کنید، چرا همان اول سجده صورت نگرفت⁉️
چون ابتدا حضرت آدم متخلق و سرشار از نور ولایت نشده بود وقتی خدا اسماء را به او یاد داد حضرت آدم نور ولایت هم در وجودش رفت. پس از یادگیری اسماء و پس از اینکه آن اسماء را به فرشته ها یاد داد مسجود ملائکه شد.
حالا یک نکته مهم دیگر:
چرا بعد از اینکه اسماء را حضرت آدم فرا گرفت باز به او سجده نکردند؟ چرا حتما باید این اسماء را به ملائـکه یاد می داد بعد به او سجده صورت می گرفت؟ می گوییم گیریم که شما می گویید حضرت آدم همان ابتدای کار نور ولایت در وجودش نبود، خُب خدا که اسماء را به او ‌یاد داد الان که ولایت داشت و نور ولایت در وجودش بود چرا آن لحظه سجده نکردند حتما باید آدم هم اسماء را به ملائکه یاد می داد بعد سجده صورت می گرفت؟
برای اینکه ملائکه هم تا آن موقع نور ولایت را درک نکرده بودند، آنها هم باید نور ولایت را درک می کردند و بعد لایق سجده بر خدا می شدند. پس سجده بدون نور ولایت هیچ اثری ندارد، سجده واقعی آن سجده ای است که هم ساجد و هم مسجود دارای نور ولایت باشند.
حالا می فهمیم معنی آن روایت امام سجاد را که اگر کسی در کنار خانه خدا هر روز هزاران رکعت نماز هم بخواند اما نور ولایت جد ما علی (ع) را نداشته باشد نمازش قبول نیست.‌
پس ابتدا حضرت آدم هم باید نور ولایت را می گرفت، چون سجده یعنی مطیع کسی شدن، این سجده را اطاعت هم می شود فرض کرد. یعنی مطیع و اطاعت از کسی که نور ولایت ندارد بی فایده است. از آن طرف تویی هم که می خواهی سجده بکنی باید این ولایت را داشته باشی و نور ولایت را پذیرفته باشی که بیایی سجده بکنی، این نکته مهم است.
اینکه سجده کردند بر آدم و آدم رسید به مقام امام ملائکه شدن.. یعنی چه⁉️
یعنی اگر ما امام زمان شناس بشویم اگر به معرفت اهل بیت برسیم می توانیم بشویم امام ملائکه. می توانیم برسیم به همان مقام خلیفه اللهی، حالا آن روایت را درک می کنیم اگر اذان و اقامه قبل از نماز خوانده بشود فرشتگان در دو صف از شرق و غرب پشت آن انسان می ایستند و به او اقتدا می کنند یعنی امام ملائکه شدند، اذان و اقامه ای که همراه با ولایت باشد، این است سیستمش!
مسجود ملائکه شدند به خاطر نور ولایت اهل بیت بود. ملائکه هم وقتی سجده کردند که دارای نور ولایت شدند، یعنی آن سجده ای برای خدا قابل پذیرش هست که همراه با نور ولایت باشد.

استاد احسان عبادی
قسمت پنجم


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *