کمپین بین المللی دعا فقط برای یک نفر با تولیدات رسانه ای در زمینه ی ترویج فرهنگ مهدویت و انتظار فعالیت میکند

پرسش و پاسخ مهدوی (قسمت اول)

پرسش و پاسخ مهدوی (قسمت اول)

۱.مهدویت به چه معناست و چه موضوعاتی را شامل میشود؟
مهدویت به معنای اعتقاد داشتن به نهضت حتمی یک رهبر آسمانی از خاندان رسول خدا که قبل از پایان جهان برای نجات دادن آدمیان و گسترش عدل و داد و اسلام در تمام جهان می آید. که مهدی نام دارد.
موضوعات مهدویت عبارتند از: همه ی معارف مرتبط به امام زمان و شناخت ایشان، امام زمان در قرآن و روایات، علت ها و نتایج و آثار و فواید غیبت امام زمان، وظایف منتظران ظهور ، علائم و شرایط ظهور، ویژگی و خصایص یاران و دولت جهانی امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف، وضعیت جهان پیش از ظهور، رجعت (بازگشت به دنیا)، بحث از دعاها و اماکن منسوب به حضرت، آسیب شناسی، تاریخ عصر غیبت صغری، ولایت فقیه و نیابت عام امام زمان در زمان غیبت کبری.
تاکنون به برخی از این موضوعات پرداخته ایم. در آینده نیز بیشتر خواهیم پرداخت . بعضی از کتاب‌ها جهت مطالعه بیشتر عبارتند از: کمال الدین و تمام النعمه، منتخب الاثر، مکیال المکارم، موسوعه الامام المهدی.

۲.مشخصات و صفات ظاهری امام زمان چه هستند؟
بر حسب روایات و برخی ملاقات های معتبر میتوان گفت که امام مهدی(عج):
۱-شبیه ترینِ مردم به پیغمبر اسلام.
۲-چهره ای زیبا، جوان سال حدود سی الی چهل ساله.
۳-قد و قامتی متوسط و باریک و قوی.
۴-رنگ صورت ، سفید مایل به سرخ(گندم گون).
۵-موی سر بلند و کمی مجعد و شِکَن دارد.
۶-پیشانی بلند و درخشان و دارای اثر سجده و دارای خال سیاه روی گونه.
۷-شانه های قوی و بزرگ.
۸-سینه ای فراخ.
۹-چشمان درشت و سیاه رنگ.
۱۰-ابروانی کشیده و بلند، بینی و ساق های باریک.
معرفی منابع برای مطالعه بیشتر: ۱- “معصوم چهاردهم” تالیف آیت اللهی. ۲- “یوسف زهرا” اثر آیتی. ۳- “مهدی امام حاضر” نوشته ی بهادری نژاد. ۴- “گل نرگس” تالیف محمدعلی شهاب.

۳.مگر امکان دارد انسانی مثل امام زمان اینقدر طول عمر داشته باشد؟
اکنون که سال ۱۴۳۸ه.ق است، عمر حضرت ۱۱۸۳سال است. عمر طولانی محال نیست بلکه غیر عادی است. تاریخ را که میخوانیم، میبینیم کسی نیامده برای انسان، حیوان و حتی گیاه، عمر خاصّی را تعریف کند.در حال حاضر افرادی بین ما هستند که با توجه به شرایطی مثلا عوامل ارثی، محیط زندگی و نوع شغل عمری طولانی دارند. مثلاً:
گیاهان: در کالیفرنیا، درختانی با بیش از ۵۰۰۰ سال موجود هستند (۱)
حیوانات: مُسِن ترین حیوان، لاکپشتی است در جزایر “گالاپاگوش” ۱۷۷ سال عمر دارد. (۲)
انسانها: حضرت آدم ۹۳۰ سال، شیث بن آدم ۹۱۲ سال، انوش ۹۶۰ سال، کیومرث ۱۰۰۰ سال، عاد ۱۲۰۰ سال، نوح ۹۵۰ سال داشتند. (۳)
البته اگر کسی با کتاب ها ی آسمانی خصوصا قرآن آشنایی داشته باشد ، میداند معجزه و کارهای خارق العاده ای مثل طوفان نوح، سرد شدن آتش بر ابراهیم، مبدل شدنِ عصای موسی به اژدها، تولد عیسی بدونِ پدر و زنده نگهداشتنِ یونس در شکم ماهی، تاکنون در دنیا اتفاق افتاده است. همچنین این طول عمر حضرت، منحصر بفرد نبوده بلکه افرادی مانند الیاس، ادریس، عیسی و خضر نیز هم اکنون در قید حیات هستند و عمرشان بسیار از امام زمان بیشتر است.
دایره المعارف بریتانیایی ج۱۴؛
دایره المعارف آمریکایی ج۱۷؛
تاریخ مروج الذهب ج۱و۲.

۴.آیا امام زمان به صدقات ما برای سلامتیِ شان و اعمال مستحبی ما به نیابت از ایشان نیازمند هستند ‌؟
شخصی به امام کاظم گفت روز عید فطر، یک ختم قرآن برای رسول الله را شروع میکنم ، یکی برای حضرت فاطمه، یکی هم برای امامان… آیا این کار ثوابی برایم خواهد داشت؟ فرمودند: ثوابش اینگونه است که در روز قیامت با آنان خواهی بود.(بحار ج۹۸)
در عالَم فیزیک و مادّه، هیچ کاری بدون بازتاب و اثر وجود ندارد . ولو اینکه معصومین به کار های ما نیازی ندارند، ولی خداوند هیچ عملی را بی اثر رها نکرده و نمی کند. در روابط عاطفی، هدیه از بهترین ابزار جذب محبت است و میان هدیه دهنده و گیرنده ارتباط عاطفه و مهر برقرار میکند. مگر ممکن است امامی که مظهر محبت و عاطفست، پاسخی به مهر و محبت ارادتمندان خود ندهد؟
البته لازم است بدانیم که بر طبق احادیث، امام زمان نیز مانند سایر مردم زندگی طبیعی و عادی دارند، ایشان هم در معرض امراض طبیعی و گرفتاریهای روحی و جسمی قرار میگیرند بنابراین صدقه و دعا و… دورکننده بلاهاست و در سلامت آن جسم و جان عزیزما، امام زمان علیه السلام اثر خواهد داشت.

۵.آیا امام زمان، آورنده دین جدیدی است؟
قرآن، آخرین کتابِ خدا و اسلام است است و، پایان بخشِ همه ادیان آسمانیست و حضرت محمد(ص) آخرین رسول خداست. پس از ایشان، امامان مُفسّر دین بودند. در زمان خُلَفا و حاکمان ظلم، تعداد زیادی از مسائل عمل نشد و بعضی را نیز تغییر دادند و اهل بیت یا بر اساس اصل تقیّه سکوت میکردند یا در دفاع از اصل اسلام موفق نشدند. بعد از غیبت امام زمان نیز خیلی از مسئله های مربوط به اسلامی مُبهم ماند و هر یک از عُلَما برداشت متمایزی از احکام به دست آوردند. درحالیکه واقعیت یکیست و با وجود حضرت هست که، اختلافات رفع میشود. ان‌شاالله
منظور از آیین جدید در روایت ها این است که حضرت تحریفات وارد در دین و نظرهای باطل را کنار میزنند و بدعت ها را باطل میکنند و احکام اصلی اسلام را بدون سهل انگاری و غفلت اجرا مینمایند. که این موضوع برای مردم که از اصل اسلام فاصله گرفته اند، تازگی دارد ولی این دین، جدید نخواهد بود .

۶.آیا این درست هست که میگویند گناه کنیم تا امام زمان زودتر بیاد؟
هیچ منبعی وجود ندارد که بگوید تکالیف شرعی مثل نماز، روزه، امر به معروف، مبارزه با فساد… در آخرالزمان ساقط میشود! و در آیات متعددی از قرآن دستور به رعایت کردن احکام، اخلاق داده شده و مُفسدان را مُجرم معرفی میکند.
دوما در حدیث هایی که به وظایف منتظران ظهور اشاره شده، همه جا حرف از تقوا، عفاف، دوری از گناه… بوده.
توجه به این مثال نکته ی ارزشمندی به ما نشان می‌دهد :
شما را به مهمانی ای دعوت میشوید . میپرسید کجاست؟ میگویند «خرابه ای پر از کثافات و چرک و آلودگی» شما میپرسید چه افرادی آنجا هستند ؟ میگویند «عده ای از افراد ظالم و آلوده که سر به تنشان نمی ارزد» میپرسید چه خوراکی بعنوان پذیرایی خواهند داد؟ میگویند «غذایی کثیف و آلوده»! حال با توجه به اینکه شما دعوت شده اید آیا به ان مهمانی میروید؟! (بلاتشبیه) وجود نازنین امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف که پاکترین و به خصوص ترین و با اهمیت ترین فرد عالم هستند را میخواهیم صدا زده و خبر کنیم و دعوت نماییم به جامعه ای که از ظلم و فساد پر شده، و از ظالم و خائن… آیا خدا باید بپذیرد؟

۷.آیا امام زمان به شهادت میرسند یا رحلت میکنند؟
روایات در این زمینه مختلفی وجود دارد.
امام حسن مجتبی علیه السلام میفرمایند هیچ یک از ما امامان نیست جز آنکه مسموم یا شهید میشوند. (بحارالانوار ج۲۷)
ارطاه میگوید: به من خبر رسیده است که حضرت مهدی چهل سال زندگی میکند، پس به مرگ طبیعی در بستر خویش رحلت میکند. (فتن ابن حماد ص۹۹)
در کتاب الزام الناصب درباره چگونگی شهادت حضرت اینگونه نوشته که هنگامیکه سال ۷۰ به پایان رسد، و مرگ حضرت فرا رسد، زنی بنام “سعیده” از طایفه “بنی تمیم” ایشان را به شهادت میرساند، ویژگی زن این است که مثل مردان دارای محاسن و ریش است، او از بالای بامی به هنگامیکه حضرت در حال عبور است سنگی به سمت ایشان پرتاب کرده و حضرت را به شهادت میرساند. (عقدالدرر ص۱۴۹)
منابعی برای مطالعه بیشتر معرفی میشود : سیمای آفتاب اثر طاهری، موعودشناسی اثر علی اصغر رضوانی، بامداد بشریت اثر طبسی، آینده جهان اثر برنجیان.

۸.آیا راهی وجود دارد برای آزمایش افرادی که ادعای رابطه با امام زمان دارند؟
اگر فرد یا افرادی را دیدید که حتی یکی ازویژگیهای زیر را دارا بودند ، قطعا آنها دروغگو هستند:
۱-ادعای ارتباطِ اختیاری با حضرت داشته باشند.
۲-ادعای نیابت خاص از حضرت را داشته باشند.
۳-مردم را به مسائلی دعوت نمایند که خلاف قرآن و سنت اهل بیت علیهم السلام میباشد، که حتما برای تشخیص این مساله از کارشناسان دین کمک بگیرید.
۴-قصد اخّاذی و باج گیری داشته باشند.
در تکمیلِ پاسخ، نظر شما را به این جریان جلب می نماییم:
یکی از مدعیان که ادعای ارتباط با امام زمان را داشت در زمان امام خمینی، با یکی از مسئولین که دارای جایگاه بالایی بود در ایران تماس میگیرد، میگوید: پیغامی از حضرت برای امام دارم که باید حضوری به ایشان عرض کنم. گویا آن مسئول هم باور کرده بودند که راست میگوید، جریان را به اطلاع امام خمینی رساند. امام در پاسخ فرمودند: به او بگویید من کور باطن هستم (بی دلیل چیزی را نمیپذیرم) اگر مدعی است که با حضرت ارتباط دارد، ابتدا پاسخ این سوالها را بدهد، بعد پیغام ایشان را بگوید:
۱- من یک چیزی را دوست دارم، آن چیست؟
۲- چیزی را گم کرده ام، آن کجاست؟
۳- ربط حادث به قدیم چیست؟
اما مدّعی در عوض اینکه پاسخ سوالات امام خمینی را بدهد، نامه ای که همه اش اهانت بود نوشت که چرا ایشان از واسطه امام زمان برای اثبات ادعا ی او خواهان دلیل شده اند! امام(ره) هم نامه را ارسال میکنند که در جلسه ی سران قوا خوانده شود. (تا مدعیان دروغین رسوا گردند)
پرسشها و پاسخهای دانشجویی، ش۲۸، ص۱۰۱

۹.نشانه ها و علامت های بسیاری درباره ی ظهور شنیده ایم، وظیفه ی ما چیست ؟
۱.اینکه برخی از علائم ظهور، هنوز پدید نیامده، به  این معناکه   لزوم انتظار در هر روز و شب نفی شود نیست. چرا که در روایت ها آمده روز و شب در انتظار فرج باشید. در روایتی آمده که خدا ظهور امان زمان را تنها در یک شب، حادث خواهد فرمود، بنابراین باید همیشه آماده باشیم
۲.بعضی از علائم، حتمی و بعضی غیر حتمی اند. لذا با مشاهده علائم بویژه غیر حتمی، توقع این را نداشته باشیم که بلافاصه ظهور به وقوع بپیوندد
۳.بعضی از علائم به صورت معجزه اتفاق می افتند که مثل صیحه آسمانی، لذا صرفا به خاطر اینکه با جریان عادی سازگار نیست، ما نباید آنها را مردود دانست.
۴.علائم حتمی(خروج یمانی، خروج سفیانی، خسف بَیدا، صیحه آسمانی، قتل نفس زکیه) هستند که به طور حتمی باید قبل از ظهور محقق شوند. پس پیش از وقوع علائم حتمی، ظهور محقق نمیگردد.
۵.بدانیم آنچه باعث ظهور حضرت امام زمان میشود، علائم نیستند. علائم فقط حکایت گر ماجرا هستند. بلکه این وضعیت ها شرایط ظهورند که ظهور را محقق و زمینه را مهیا می‌کنند .

۱۰.چرا ائمه نیز آرزوی دیدار امام زمان را داشتند ؟
تمامی انبیا و امامان علیهم السلام همیشه در راه تحقق دین کوشیدند و در این راستا تلاش‌های پیگیر و همیشگی داشته و جان و مال خود را فدا کردند و به قدری در آرزوی خوشبختی و سعادت مردم بودند که آسایش و آرامش را بر خود حرام کردند. از طرف دیگر در بشارات الهی تحقق کامل این آرزو را به قدرت مهدی موعود میدانسته اند . اینست که در امید وصال و دیدار آن حضرت آرزوی نهایی در شور بودند و مشوق مردم به انتظار بودند
امام صادق می‌فرمایند: «اگر [روزگار] او را درک می‌کردم، همه عمر خود، به او خدمت می‌کردم».(۱)
سدیر صیرفی می‌گوید: روزی من، مفضل، ابوبصیر و ابان‌بن‌تغلب به منزل امام صادق وارد شدیم. دیدیم آن حضرت بر خاک نشسته و عبایی پشمین در بر کرده و بسان مادر فرزند مرده‌ای که دلش آتش گرفته، گریان است. اندوه و غم همه ی  صورت او را فرا گرفته، اشک چشمانش بر روی گونه‌ها روان بود. چنین نجوا می‌کردند: آقای من غیبت تو خواب از چشم من گرفته و آرام دلم را ربوده و گرفتاری‌ام را به ابد پیوسته است…».(۲)
تمامی امامان در آرزوی این دیدار اشک انتظار ریخته‌اند. اشتیاقی که در ائمه معصوم ما مشاهده می شود بیانگر راهیست که نه‌تنها شیعیان، بلکه همه انسان‌ها باید برای نیک بختی و سعادت، آن راه را بروند.
۱. بحارالانوار ج۵۱ ص۱۴۸؛ ‌مکیال‌ المکارم ج۱ ص۱۳۷؛
۲.همان، ص۲۵۸ ح۱۲؛ بحارالانوار ج۵۱ ص۲۱۹

۱۱.آیا امام زمان، در هنگام ظهور، اموال و دارایی ثروت‌مندان و اغنیا را علیرغم خواست باطنی آن‌ها، بین فقرا تقسیم می‌کند؟
هدف اساسی و اصلی حضرت مهدی (عجل الله فرجه) اجرای عدل و خشکاندن ریشه ظلم است. طبعاً چنین چیزی، نسبت ظلم به حضرت است و قطعاً چنین مسئله‌ای درست نیست؛ بلکه حضرت دارایی های حرام و چیزهایی را که خلاف عدالت و ظلم از مالکان آن‌ها گرفته شده، به آن‌ها بازپس میگرداند
نکتۀ دیگر این‌که در نتیجه ی رشد عقلی و معنوی ادم ها در ان عصر ، مردم در یاری کردن فقرا و نیازمندان از همدیگر سبقت می‌گیرند؛ و چه‌بسا کسی که دارای چند خانه است، خودش با میل و رغبت، خانه‌های خود را به دیگران میبخشد ، همانند آن‌‌چه هنگام ورود رسول گرامی اسلام(صلی الله علیه و آله) اتفاق افتاد و انصار خانه و کاشانه ی خود را در اختیار مهاجران قرار دادند.

۱۲.امام زمان در عصر غیبت چه کار هایی انجام میدهند؟
در غیبت کبری فعالیت ها و مشاغل و مسئولیت های امام عصر عج بسیار حساس و بااهمیت خواهد بود . اگرچه تصرّف و حکومت ظاهری بر وضعیت ندارند ولی نظارت کننده بر اوضاع هستند و عنایت هایی نیز دارند. عمر طولانی شان در طاعت و بندگی خدا طی میشود
امام علیه السلام علاوه بر اینکه تکالیف فردی را انجان می‌دهند ، بر اساس حکایات بسیاری از آنچه مصلحت باشد مثل هدایت کردن اشخاص، کمک دادن به مومنین دربرابر  مخالفین، حل مسائل و مشکلات، شفای مریض ها ، هدایت گم‌گشتگان، آموزش دعاها، کمک مالی به درماندگان ، یاری کردن گرفتاران و… را انجام میدهند.
برای مثال میتوان به بقای شیعیان و سازمان رهبری و تشکیلات علمی و تبلیغی شیعه و کارهای حوزه های علوم دینی و نیز وجود انقلاب اسلامی در دنیای امروز که همگان بر ضد شیعه جمع شده اند، اشاره کرد که این توفیقات مداوم و همیشگی  نبوده مگر به عنایات و توجهات حضرت مهدی عجل الله . درست همانطور که امام زمان به شیخ مفید فرموده اند: «ما همواره به یاد شما هستیم» (کمال الدین ج۱)

۱۳.نائبان امام زمان دارای چه وظایفی بودند؟
آنچه قابلیت بیان دارد این است که نوّاب اربعه در زمان غیبت صغری نقش بسیار بااهمیتی داشته اند و وظایف آنها در امورات مختلف اینگونه  بیان میشود . مثلا:
۱-پاک کردن  شک و حیرت درباره وجود امام زمان
۲-حفظ امام از راه مخفی داشتنِ نام و مکانِ امام زمان
۳-سازماندهی و سرپرستی سازمان وکالت
۴-پاسخگویی به سوالات های فقهی و مشکلات عقیدتی
۵-گرفتن و پخش اموال مرتبط به امام
۶-مبارزه با مدعیان کاذب نیابت و بابیت و پرده براندازی از  ادعاهای باطل آنان
۷-آماده سازی ملت برای قبول کردن غیبت کبری.
مطالعه بیشتر در کتاب ارزشمند تاریخ عصر غیبت تالیف پورسید آقایی

۱۴.چرا ظهور حضرت در مکه است ؟
علت اصلی و درست آن برای ما واضح نیست؛ ولی مکه مکان مناسبی برای ظهور است اگر به چند نکته توجه شود:
۱-مکه و کعبه قبله گاه مسلمین بوده است و توجه مردم هر روز و همواره بارها به طرف آن مکان طاهر جلب می کنند و در برابر ان مکان مقدس سر به خاک می آورند
۲-کعبه و مکه، مکان مقدسی است که پیامبران بزرگوار خدا از آدم تا خاتم به فرمان خدا در آنجا حضور داشته و درکنار زیارت و طواف، بندگی خود را نشان داده اند.
۳-مکه محل ولادت پیامبر خاتم اسلام و مکان بعثت ایشان است .شاید ظهور حضرت ولیعصر در مکه نشانگر آن باشد که ظهور حضرت در ادامه حرکت همه پیامبران الهی و اوصیای او و در جهت رسالت رسول الله است و او با ظهورش خواهان ان است تا قرن ها کوشس و مجاهدت رسولان خدا را به نتیجه برساند و دین حق را با استقرار کامل عدل در جهان مستقر کند.
کتاب آفتاب مهر، پرسش ها و پاسخ های مهدوی

۱۵.آیا ظهور امام زمان در روز جمعه است ؟
اولاً، حکمت بعضی مسئله ها برای ما واضح نیست و ممکن است در آینده مشخص شود؛
ثانیاً، از نظر اسلامی، جمعه، عید است و شرافتمندی بسیاری دارد. به همین دلیل مناسبت دارد که ظهور حضرت مهدی که از اشرف حوادث جهان است، در چنین روز شریفی اتفاق بیافتد همان طور که میلاد باسعادتش نیز در جمعه است. و همچنین زیارت امام در روز جمعه مستحب است و سفارشها شده است؛ از امام صادق روایت است که فرمودند: «قائم ما اهل بیت در روز جمعه قیام می کند.»
ثالثاً، مسئلۀ وقوع ظهور در روز جمعه، امری قطعی و تغییرناپذیر نخواهد بود.
بحارالانوار، ج۵۲، ص۲۷۹
مهدی موعود، ص۱۰۶

۱۶.حضور ایرانیان در زمان ظهور چگونه است؟
از روایات اینگونه برداشت می‌شود که تعدادی از سپاهیان حضرت مهدی ایرانی خواهند بود و از آنان با نام های  طرفداران سلمان فارسی، اهل ری، اهل مشرق‌زمین، اهل خراسان، گنج‌های طالقان، یاران درفش‌های سیاه، قمی‌ها، سرخ‌رویان، اهل فارس و… تعبیر کرده اند.
امام باقر در این‌باره می‌فرماید: نیروهایی با بیرق های سیاه که از خراسان قیام کرده‌اند در کوفه فرود می‌آیند و هنگامی که حضرت مهدی در شهر مکه ظهور می‌کند با آن حضرت بیعت می‌کنند.
و نیز فرمودند: یاران قائم ۳۱۳ نفرند و از فرزندان عجم‌ می‌باشند.
الفتن، ابن‌حماد، ص۸۵
الغیبه، نعمانی، ص۳۱۵

۱۷.آیا صدقه دادن برای امام زمان علیه السلام درست است؟
آری، ارادتمندان به حضرت می‌توانند فعالیت های عبادی مستحب را به نیابت از ایشان انجام داده و به ویژه از طرف آن حضرت و یا برای سلامتی وجود مبارک امام زمان صدقه دهند، و این خود یکی از نشانه های زیبای نمایش محبت و ارادت به آن امام عج است.سید بن طاووس -از علمای بزرگ شیعه- می‌نویسد:پیش از صدقه دادن از سوی خود و عزیزانت صدقه دادن از سوی آن جناب را قرار ده و دعا برای آن حضرت را بر دعا کردن برای خودت پیشی بده و نیز در هر کار خیری که مایۀ وفای به حق آن حضرت است، آن بزرگوار را مقدم بدار که باعث می‌شود به سوی تو عنایت فرماید و به تو نیکی کند.
کشف المحجه، ص۱۵۲

۱۸.آیا انحصار یاران حضرت مهدی به ۳۱۳نفر، نوعی تبعیض محسوب نمی‌شود ؟
باید توجّه کنیم که یاران حضرت امام زمان ، منحصر در ۳۱۳ نفر نیستند؛ زیرا حضرت، سه گروه یار دارند که گروه اول آنان، ۳۱۳ نفرند. اینان، فرماندهان و بزرگان لشکر حضرت محسوب شده و موالیان ایشان اند. طبیعی است که هر لشکر و گروهی دارای تعدادی محدود فرمانده است و بقیه، تحت نظر اینان در لشکر حضرت سر میکنند و امام را کمک میکنند. پس این نوع انحصار، تبعیض نیست، با توجه به این که یاران گروه دوم را لشگر ده هزار نفری و یاران گروه سوم را عموم مؤمنان تشکیل میدهند.
گفتنی است که دلیل خاصی در این که چرا یاران گروه اول ۳۱۳ نفر هستند وجود ندارد شاید بتوان گفت: این که تعداد یاران امام مهدی همچون یاران پیامبر اکرم در جنگ بدر ۳۱۳ نفر است از ان جهت است که یاد جنگ درخشان بدر زنده بماند. جنگی که مسلمانان عده کمی لشکر داشتند و با تجهیزات نامناسب، و فقط تکیه بر خدا داشته و با ایمان وارد معرکه جنگ شدند. هدف حفظ اسلام و دین است.
امداد‌های خاص و ویژه از طرف خداوند نازل شد، چنانچه در اول سوره انفال (آیات ۷-۱۴) به آن اشاره شده است. جنگی که همه گروه‌های مسلمان آن دوره، در آن حاضر بودند. افراد سپاه از همه قشر ها و گروه ها و سنین مختلف تشکیل شده بود و پیروزی قطعی مسلمانان در آن رقم خورد و بسیاری از سران مشرک و کافر سپاه مکه کشته شدند.
کتاب آفتاب مهر؛ پرسش ها و پاسخ های مهدوی

۱۹.آیا خود امام زمان به ظهور مایل و منتظر هستند؟
ابتدا باید این را بدانیم که امام علیه السلام از تمام ما بیش‌تر آرزوی ظهور را دارد و برای ظهور دعاکننده هستند و بارها فرمایش کرده اند به شیعیان برای تعجیل در ظهورم دعا کنید.
آن حضرت با دیدن این همه ظلم و فساد در دنیا، بیش از ما ناراحت می شوند و منتظر روزی خواهند بود که بتواند عدل و معنویت و اسلام را در تمام عالم حاکم کند
طبق روایت امام صادق، منظور از مضطر (ناچار) در آیۀ ۶۲ سورۀ نمل، امام مهدی است؛ یعنی ایشان در دوران غیبت در حال ناچاری به سر می‌برند و هر آن منتظر اتمام این دوران هستند
الاحتجاج، طبرسی، ج۲
تفسیر قمی ج۲، ص۱۲۹

۲۰.آیا امام زمان، همۀ مسائل را، با شمشیر حل می‌کند؟!
بعضی‌ها که دارای تصور عامیانه‌ای هستند میگویند که وقتی امام زمان بیاید، با شمشیر همۀ مسائل را حل می‌کند! البته در جریان قیام حضرت، قطعاً شمشیر (سلاح) به کار گرفته خواهد شد، اما هم مقدمات بسیاری خواهان است و هم با لوازم بسیاری همراه خواهد بود.
آن زمانی هم که دست های مبارک امام علی را بسته بودند، شمشیر بود ولی به دلیل عدم وجود آن مقدمات و لوازم، به کار گرفته نشد. این شمشیر همان شمشیر است که فقط موقعیت خارج شدن از نیام را خواهد داشت.
اگر استفاده از شمشیر بدون توجه به قاعده هایی که دارد بیان شود، آن وقت ان تصور و تصویری که دشمنان امام زمان از ایشان به جهان نشان می‌دهند و مردم را از ایشان می‌ترسانند، تایید می‌شود؛ تصویر یک حاکم ظالم و بی‌فکر که وقتی بیاید، می‌خواهد همۀ موضوعات را فقط با تکیه به شمشیر حل کند.
کتاب انتظار عامیانه عالمانه عارفانه؛ تالیف استاد علیرضا پناهیان

۲۱.اگر زمان ظهور امام زمان مشخص شده است ، دعای تعجیل فرج به چه معنایی ست؟
زمان ظهور امام زمان نزد خداوند گویا و روشن است،اما نزد دیگران مشخص نمی‌باشد. امام صادق: هر کسی برای ظهور امام قائم، زمانی را تعیین کند، او را کذاب بدانید . (۱)
در علم الهی گرچه همه‌ی اتفاقاتی که رقم می‌خورد مشخص است، اما مشخص شدن مقدرات بر اساس اسباب و علت های آن‌ها است.یکی از آن‌ها، علل و اسباب های معنوی، دعا است که سبب به وجود آمدن خیلی از مقدرات میشود.
چنان که خداوند فرموده است:
اگر حضرت یونس اهل تسبیح و مناجات با خدا نبود، تا روز قیامت او را در شکم ماهی نگاه می‌داشتم. (۲)
به علاوه، علم خداوند به زمان ظهور به معنای نفی اسباب و علل ظهور نیست، بلکه، علم خداوند به زمان ظهور حضرت همراه با علت ها و اسباب آن از جمله دعا متعلق است و دعا، نقش مهمی در تغییر و تبدیل مقدرات الهی دارد.
۱)صافی گلپایگانی، لطف الله، منتخب الاثر، ص۵۷۳.
۲)سوره‌ی صافات، آیه‌۱۴۶


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *