کمپین بین المللی دعا فقط برای یک نفر با تولیدات رسانه ای در زمینه ی ترویج فرهنگ مهدویت و انتظار فعالیت میکند

امروز : جمعه ۱۴ بهمن ۱۴۰۱

پرسش و پاسخ مهدوی(قسمت دوم)

پرسش و پاسخ مهدوی(قسمت دوم)

۲۲.آیا عبارت “وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ” پس از صلوات توسط علاقمندان به حضرت اضافه شده یا در احادیث آمده؟
امام صادق می فرماید هر کس بعد از نماز صبح و نماز ظهر بگوید اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم از دنیا نمی رود مگر آنکه قائم آل محمد را درک کرده باشند
سفینه البحار  جلد ۲ص۴٩

۲۳ -منظور از شرایط ظهور چیست و علامت های ظهور تفاوتی دارند؟
شرایط اکبری ده گفته می شود که پدیده به امور وابستگی وجودی دارد و آنها بزرگ نداشته باشند آن سه حادث نمی شودو یا به وجود نمی آید بنابراین تعریف شرایط ظهور به اموری گفته می شود که امر ظهور به آنها بستگی دارد های اتفاق نمی‌افتند ظهور رخ نمی‌دهد اما علامت های ظهور به اموری گفته می شود که بیانگر نزدیک بودن ظهور هستند اتفاق هر یک از آنها نشانگر نزدیکی ظهور است با توجه به این تعریف از شرایط علائم ذکر شد تمایز هایی بین دو موضوع وجود دارد منتها تفاوت و تمایز اصلی و اساسی این هست که وابستگی ظهور به این شرایط یک وابستگی و ارتباط تام وجودی و حقیقی هست ولی الان من تنها برای ظهور فقط شکل کاشفیت را دارا هستند اختلاف ها و تمایز های دیگری نیز وجود دارد مثل اینکه نشانه های ظهور به صورت متفرقه میتواننداتفاق بیفتند و در آخر امام زمان ظهور کند اما شرایط باید کنار هم باشند تا ظهور اتفاق بیفتد.

۲۴ -آیا سرداب سامرا محل ظهور امام زمان است؟
ادعای برخی از دشمنان تشیع این است که شیعه اعتقاد دارد که امام زمان در سرداب سامرا غایب شده و محل زندگی ایشان  نیز جا است و از آنجا ظهور می‌کند ابتدا یک شخص به نام سمعانی این اتهام را زد و دیگران نیز از او نقد کردند علامه امینی می فرمایند شیعه نمی‌گوید که حضرت در سرداب غیبت نموده و یا از آنجا ظهور می کند بلکه قائل است  امام زمان از مکه و کنار خانه خدا ظهور کرده و سرداب فقط محل ولادت حضرت بوده(تعلیقه بر برهان ص ١٠٢) بنابراین علت قداست سرداب سامرا فقط به خاطر اینکه محل ولادت و سکونت چند امام در آنجا بوده است و سرداب ارتباطی با غیبت ظهور و سکونت حضرت امام زمان ندارد.

۲۵. ایا هنگام ظهور مردم زیادی کشته خواهند شد؟ یا هیچ جنگی نخواهد شد؟
افراط و تفریط جایگاهی در اسلام ندارد بعضی ها از حضرت چهره ای خشن نمایان می کنند به طوری که او رود خون راه می‌اندازد برخی نیز می گویند هیچ جنگ صورت نمی گیرد و قطره خون نیز ریخته نخواهد شد روایات در این باره در دو قسمت بیان شده اند ۱ روایاتی از عوام و اهل سنت که بسیاری از این روایات از شخصی به نام کعب الاحبار منقول است که مشکل سندی دارند ۲ روایاتی که از اهل بیت به ما رسید که پس از بررسی این روایات معلوم می‌شود که درباره حجم و شدت قتل و جنگ ها افراط و تفریط صورت گرفته در اصل واقعیت چیز دیگری است سیاست امام زمان همان سیاست پیامبر اکرم از و گاهی مهربانی و عدالت ایشان حکم می‌کند که دشمنان سرسخت و لجباز که هرگز با حکومت تمام کنار نمی آیند و عدد آنها کم است را از سر راه بردارد.
کتاب تا ظهور، ص ٢١۵ _٢١٧

۲۶ -امام زمان علیه السلام می فرمایند اگر ما مراعات شما را  نمی‌کردیم و یاد شما را از خاطر میبردیم بلا بر شما نازل می شد،. پس این همه بلایی که بر سر شیعیان وارد می شود چیست؟
در آغاز لازم است اصل این جمله ها که در نامه ای برای شیخ مفید نوشته شده را بفهمیم سلام بر تو ای دوست ای که در دین مخلص و در مورد ما به یقین مخصوص گشته ای ما در مورد تو خداوند را سپاسگزاریم ما از یاری رساندن به به شما کوتاهی نکرده فراموشتان می‌کنیم و اگر چنین نبود ناگواری ها بر شما نازل و دشمنان شما را نابود می ساختند اگر دقت شود در این حدیث می گوید بلایی که باعث نابودی شیعیان می شود سختی و گرفتاری هایی مثل زلزله و جنگ که جنگ دامنگیر افراد شود نیست چرا که اینها جزو سنت الهی هستند و این بلاها باعث رشد و تربیت انسان میشود  به علاوه مهمترین شرط این عنایت و تداوم آن دینداری است باید تلاش کنیم تا به گناه و فساد گرفتار نشویم.
بحارالانوار جلد ۵۳
پرسش و پاسخ دانشجویی جلد ۲۷

۲۷_ آیا ناظر بودن امام زمان و کارهای ما منافاتی با ستار بودن خدا ندارد؟
طبق روایت های مختلف امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف به عنوان چشم خداوند در بین انسان ها است پدر هر سال اعمال و تقدیرات انسانها در شب قدر به ایشان نشان داده می شود اما این روایت ها منافاتی با ستارالعیوب بودن خداوند ندارد چرا که امام زمان به عنوان واسطه فیض الهی و رابطه آدمها با خدا است برای اینکه این وساطت تحقق پذیرد لازم است که آن حضرت از قابلیت‌ها و کارهای همه باخبر باشد.
سانیا میزان ستارالعیوب بودن پروردگار نسبت به هرکس کس به تناسب شایستگی و درجات نزدیکی او در پیشگاه خداوند است به همین خاطر خداوند برای کافران تحت پوشش این دارد و ستاریت او نسبت به مومنان به تناسب ایمان آنها متفاوت است بنابراین چه بسا بعضی از کارهای انسانهای مومن و مقررا در محضر امام زمان مخفی به دارد امامان معصوم از همه صفات الهی از جمله پوشاننده بودن گناه برخوردارند به مثل خدا بندگان مومن را رسوا نکرده رازدار مردم هستند پرسش و پاسخ دانشجویی جلد ۲۷

۲۸ -زندگی امام زمان بعد از ظهور چگونه است؟
معمولاً هنگامی که بندگان در دنیا به مقام یا من سوی یا یک پست حکومتی برسند شیوه زندگی شان عوض شده تجملاتی تر شده ریخت و پاش هر روز بیشتر می شود امام زمان ایا امامان معصوم و اولیای خدا این چنین نیستند و نخواهند بود حتی در بعضی از موارد زندگی را از گذشته بر خودشان سخت تر می گیرند چرا که کارهای آنها برای مردمانی که تحت پوشش حکومت قرار گرفتند الگو و اسوه و سرمشق است پس با در نظر گرفتن این موضوع که قسمت مهمی از جرم ها و جنایت ها مفاسد اجتماعی از تجمل گرایی تشریفات بیهوده  سرچشمه می گیرد یکی از دلایل کنار رفتن حکومت های فاسد در دوران امام زمان نیز روشن می گردد در حدیثی از امام رضا علیه السلام عمده لباس قائم علیه السلام چیزی جز پارچه خشن نیست و غذای او نیز تنها غذای ساده و کم اهمیت است منتخب الاثر صفحه ۳۰۷
از امام صادق نیز مثل این روایت در اثبات الهداه جلد ٧صفحه ۷۹ آمده.

۲۹ -اولین بار چه کسی با امام زمان بیعت کرده؟
از روایت های مختلف چنین بیان می شود که اولین کسی که با حضرت مهدی بیعت کرده به دست مبارک آن حضرت بوسه می زنند حضرت جبرئیل امین فرشته مقرب الهی است از امام صادق روایت شده که فرمودند آنگاه که خداوند به حضرت مهدی اجازه خروج دهد آن حضرت به منبر می رود و مردم را به سوی خویش دعوت می کند به خداوند سوگند شان می دهد و به حق خویش را می‌خواند به اینکه بین ایشان و روش رسول خدا رفتار کند به کردار آن حضرت عمل کند آنگاه خداوند جبرئیل را می فرستد که نزد او بیاید جبرئیل در حجر اسماعیل نزد حضرت می آید و می گوید به چه چیزی مردم را دعوت می‌کنید؟ حضرت قائم دعوت خود را به او خبر می‌دهد  جبرئیل می گوید من نخستین کسی هستم که با تو بیعت می کنم دست خود را برای بیعت باز کن پس دست به دست آن حضرت می گذارد و بیش از ۳۱۰ مرد نزد او بیایند و با او بیعت نمایند و در مکه باقی می ماند تا یارانش به ۱۰۰۰۰ نفر برسند سپس از آنجا به مدینه رهسپاز میشود.

۳۰ -قضیه ی چاه جمکران چیست؟
عریضه نویسی به عبارتی توسل کردن و درخواست حاجت از خدا ریشه در روایات دارد محدث قمی در منتهی الامال مینویسه هرکس در ضریح ائمه کاغذی را ببندد و مهر کند و ان را در چاه آب یا رودی بیاندازد به نیت امام زمان علیه السلام حاجت خود را بگویند آن بزرگوار عهده دار برآورده شدن حاجت و درخواست او میشود.
بر همین اساس یک چاه در جمکران وجود دارد اما اینجا ویژگی به خصوصی ندارد انسان می تواندبرای توسل و بیان حاجت خود به محضر حضرت در آن چاه یا چاه و نحو دیگری عریضه خود را بیندازد پس نباید تصور کنید این چاه  جزئی از مسجد جمکران است و یا به دستور امام زمان حفر شده و اینکه حضرت حتماً نامه ها را خواهد خواند.

۳۱- محل سکونت امام زمان کجاست؟
دوران زندگی به محل سکونت امام زمان قبل از ظهور در سه دسته تقسیم می شود یک محل سکونت امام زمان در زمان حیات پدر بزرگوارشان ایشان در این زمان یقینا در شهر سامرا ساکن بوده.
دو محل سکونت حضرت بعد از شهادت امام حسن عسکری علیه السلام در زمان غیبت صغرا که از شواهد معلوم است که ایشان در این مدت در عراق ساکن بوده چراکه چهار نایب حضرت که با ایشان رابطه مستقیم داشتند در عراق و خصوصاً در بغداد بودند ۳محل سکونت حضرت در غیبت کبرا که به استناد روایات در همه جا حضرت حضور پیدا می‌کنند و یوسف وار در بین مردم در حالی که او را نمی شناسند رفت و آمد می کند.

۳۲.چه مکان هایی به امام زمان منسوب است؟
اماکن زیادی به امام زمان منسوب است که به برخی از آنها میپردازیم.
مرحوم محدث نوری میفرمایند از جمله اماکنی که منسوب به امام زمان است، وادی السلام در شهر نجف اشرف و مسجد سهله در شهر کوفه و مقام امام زمان در شهر حلّه و مسجد جمکران در قم و مسجد کوفه و سرداب مقدس در شهر سامرا هستند.
به احتمال قوی، یکی از علل این که این اماکن به حضرت منسوب است، این است که ایشان در این اماکن رفت و آمد دارند و مکانی است که عاشقان و دلباختگان حضرت به آنجا مراجعه می کنند.

۳۳- امام زمان در قبال منتظران شیعیان چه عنایاتی دارند؟
عنایت و توجه امام زمان به شیعیان و دوستداران ایشان زیاد است که به برخی اشاره میشود.
۱ -رفع بلا از شیعیان منتظران ۲ -دعا برای دوستان منتظران ظهور ۳ -تعیین نواب عام و تاییدات آنها ۴ -تذکر و نصیحت ۵ -پاسخ به مشکلات علمی ۶ -آموزش دعا ۷- شفای مریض ها
۸ -برآورده شدن نیازها و رفع مشکلات ۹ دستگیری گمشدگان

۳۴- تعریف واژه و اصطلاحی انتظار چیست؟
انتظار در لغت و واژه نامه به معنای چشم به راه بودن صبر در امور دیده بانی و نوع امید بستن  به آتی است و منتظر کسی است که از وضع موجود و حاضر رضایت دارد و برای وضعیت بهتری تلاش می‌کند انتظار در اصطلاح یعنی از چشم به راهی برای آینده ای که در آن ستم و بی عدالتی و ظلم ها نباشد و جهان از تمام زشتی ها دعایی بیاورد و برابری و عدالت در جهان به وجود بیاید انتظار امید به آمدن انسان کاملی است که جهان توسط او پر از عدالت و داد بشود و آسایش و امنیت و خوبی در جهان برقرار شود.

۳۵ -مگر امام زمان هم مریض می شود که باید برای سلامتی ایشان دعا کنیم؟
بله. امامان ما هم جسم و بدن دارند و مثل بقیه انسان ها کار و تلاش می‌کند غذا می خورند و خسته می شوند و استراحت می کنند کسی بالاتر از پیامبر اسلام وجود ندارند ایشان بارها توسط دشمنان زخمی شده چه برسد به بیماری‌های کم و کوچک مثل تب کرده اند و سرماخوردگی از معرفت ما از این می خواهیم همین بیماری های کوچک باعث اذیت و آزار امام شود صدقه می‌دهیم که هرگونه بیماری و بلا دور از ایشان باشد راه دیگر سلامتی ایشان دعا اللهم کن ولیک الفرج است که اهل بیت می خوانند و به ما نیز آموختند با این که امام زمان هنوز به دنیا نیامده بودند امام صادق و امام رضا برای سلامتی ایشان دعا می کردند کار دیگری که برای سلامتی امام زمان انجام می‌شود فرستادن صلوات است برای سلامتی امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف صلوات.

۳۶ -کدام دعا نقش مهمی در ظهور امام زمان دارد دعای اللهم کن لولیک یا دعایی دیگر؟
ما باید از خداوند بخواهیم که در ظهور حضرت امام زمان تعجیل فرمایند اشتباه ما این است که که ازخود امام زمان درخواست می‌کنیم که تشریف بیاورند در حالیکه ظهور امام زمان به خواست خداوند بستگی دارد پس نباید به خداوند دستور بدهیم که چه کار بکند و چه کار نکند و به خدا اعتراض کنیم بلکه باید به درگاه خداوند التماس و زاری و ندبه کنیم ما باید به رضای خدا در هر حالتی راضی باشیم چرا که مصلحت مارا حتما می‌داند و فرج امام زمان را از خدا بخواهیم نه از خود ایشان. درباره حضرت مهدی دعا های زیادی سفارش شده است که اهل بیت می خواندند مثل زیارت ها و دعاهای زیر که باعث می شود معرفت ایشان در دل ما زیاد شود و همچنین باعث ظهور ایشان بشود.
۱ -دعای غریق یا الله یا رحمان و یا رحیم یا مقلب القلوب ثبت قلبی علی دینک
٢ -دعای فرج الهی عظم بلا
۳ -دعای اللهم کل ولیک
۴ -زیارت آل یاسین
۵ -دعای ندبه
۶ -دعای عهد

۳۷ -مفهوم رجعت چیست و چه زمانی حادث می شود؟
مسئله به معنای بازگشتن است  یعنی خدا گروهی از افراد مرده را به همان شکل به دنیا برمیگرداند و طبق روایات از نظر شیعیان در زمان ظهور امام زمان عده ای از مردم که مرده اند دوباره زنده شده برمیگردند اصل رجعت یک امر قطعی قرآنی است خداوند در آیات متعددی به زنده شدن برخی از مردگان اشاره می‌کند مثل حیات دوباره عزیر گروهی از بنی اسرائیل هزاران نفر مقتول بنی اسرائیل زنده شدن پرندگان به دست حضرت ابراهیم زنده شدن مردگان توسط حضرت عیسی در عهد عتیق یعنی کتاب مقدس یهودیان و مسیحیان نمونه های ذکر شده مثل زنده شدن کودکی به دست الیشع زنده شدن پسری به دست ایلیا طبق این نقدها و داستان ها رجعت امری مسلم است زنده شدن مردگان در این دنیا ممکن الوقوع است.

۳۸ -چه کسانی در زمان ظهور رجعت می کنند؟
یکی از واضح‌ترین آیات در پاسخ به این سوال آیه ۸۳ سوره نمل از که می فرماید و روزی که ما از هر امتی گروهی را از کسانی که آیات ما را تکذیب می کردند محشور می کنیم آنها را نگه میداریم تا به یکدیگر بپیوندند در این آیه از حیات دوباره گروهی از آدمها سخن گفته در حالیکه آیاتی که درباره روز قیامت هستند همواره از زنده شدن همگان سخن میگویند مثل ما همه آنها را در این هنگام محشور می کنیم به گونه ای که حتی یک نفر را ترک نخواهیم کرد.
در برخی از احادیث به رجعت جمعی از اصحاب ویژه پیامبر و امام علی اشاره شده همچنین رجعت شهدا نیز مورد تاکید برخی از احادیث است و در کنار همه این ها از  رجعت منافقان و مهم یاد شده ولی از تمام این احادیث اینطور می شود نتیجه گرفت که مومنان خالص و کافران خالص رجعت خواهند کرد.

۳۹ -آیا اهل سنت و  فرقه های دیگر شیعه ظهور حضرت مهدی را قبول دارند؟
اعتقاد به وجود منجی آخرالزمان امری مورد اتفاق همه ادیان الهی و حتی بسیاری از ادیان غیر الهی است اهل سنت هم به وجود یک منجی به نام مهدی در آخرالزمان معترف هستند اما اختلافی که هست چیست؟
یکی در نصب حضرت مهدی است که برخی او را از اهل بیت پیامبر می دانند و برخی نه وقت ناف دیگر در آن است که می گویند مهدی موعود به دنیا آمده و عمر طولانی دارد و می گویند که او در آخرالزمان به دنیا می آید نظر مشهور اهل سنت این است که  همان اعتقاد شیعی مهدی هم اکنون به دنیا آمده از اولاد حضرت رسول خدا است اما اختلاف اساسی میان ما اهل سنت این است که حضرت مهدی پسر امام حسن عسکری علیه السلام است که شیعیان به آن اعتقاد دارند و یا نه اهل سنت نعت به آن معتقدند اگرچه در برخی روایات آنها این طور آمده که حضرت مهدی فرزند حسن بن علی العسکری است اما علمای اهل سنت آن را نمی‌پذیرند.

۴۰ حضرت مهدی از ابزار جنگی استفاده خواهد کرد؟
در روایات سخن روشنی در این باره به چشم می خورد و تنها سلاح مورد اشاره در کلام معصومان سیف است عده ای اعتقاد دارند که به کار بردن کلمه سیف در معنای واقعی و ابزار برنده جنگی خاص است البته این گروه درباره پیروز شدن حضرت با این سلاح بر دشمنان توجیهات متمایزی دارند دسته‌ای دیگر اعتقاد دارند که سیف در این روایت کنایه از قدرت و نیروی نظامی است این گروه شواهد متعددی برای انتقال ذکر می کنند همان که همانگونه که قلم کنایه از علم و فرهنگ نماز شمشیر نیز نماد قدرت و جنگ مسلحانه است و می گویند هر ابزاری که قدرت حضرت را به نمایش بگذارد می تواند مورد استفاده نیز قرار بگیرد و با توجه به تکامل فوق العاده علم در آن هنگام ممکن است سلاح‌هایی فراهم آید که در تصور انسان امروزی نگنجد بنابراین این مسئله را به اهلش می گذاریم ضمن اینکه قیام  حضرت قیامی  است که مبتنی بر قدرت الهی که قدرتی فوق حد فهم می باشد البته در بعضی از کتاب‌ها آمده  زمان قیام و سلاح های پیشرفته استفاده می شود آنچه به یقین است این است که قدرت الهی در قیام امام زمان متجلی است.

۴۱ -معرفت مهدوی
صاحب مکیال می‌گوید ما چهار نوع دعا داریم اول دعای الشفقه ادعای از روی محبت مثل دعای پدر برای فرزند و یا دعای ملائکه برای زائران قبر امام حسین علیه السلام دوم دعای مجازات یعنی در پاداش لطفی که به ما شده ما باید دعا کنیم حال یا طرف مقابل لطف و احسانی به ما کرده و یا بلایی به واسطه او از ما دفع شده مثلا معلم را دعا میکنیم چون به ما احسان کرده و تعلیم داده و یا به مرزبان‌ها دعا می‌کنیم چون آسیب دشمن را از ما دور کرده‌اند سوم دعای انتظار مثلاً خوبی اخیری از دیگری انتظار داریم دست دعا می کنیم که مطلوب ما برآورده شود چهارم دعای تعظیم که من در برابر بزرگان و علما زبان به دعا باز کرده که در این نوع ترک دعا توهین به آن بزرگ محسوب می شود تدبر در روایت حال ما باید به این چهار بهانه برای امام زمان خود دعا کنیم.
۱ -امام را عاشقانه دوست داریم پس ایشان را دعا می کنیم ۲ -امام زمان همیشه به ما احسان و لطف دارند پس باید از ایشان سپاسگزاری کنیم و ایشان را دعا کنیم ۳ -همچنین شرور به توسط ایشان از زندگی ما دفع می‌شود پس ما امام را دعا کرده ۴- امام بزرگترین دانشمندترین وجود عالم است که در مقابل ایشان ما باید خود را مستلزم اهدا کردند بدانیم همچنین تمام وجود ما به ایشان نیاز دارد و خواسته های ما با وساطت ایشان برآورده می شود.
انشالله برای این باشد که انواع دعا ها را برای ایشان داشته باشیم رشد چشمگیر و برکات آن بازی به ما بشود.استاد بروجردی

 ۴۲ -آیا امام زمان مثل بعضی از پیامبران با فرشتگان یاری خواهد شد؟
طبق روایات وارد همه فرشتگان یاری کننده به پیامبران گذشته جمعاً یاری کننده به امام زمان هم خواهند بود که در این باره روایات زیادی آمده یکی از کنیزان امام حسن عسکری علیه السلام می گوید بعد از تولد آن حضرت یعنی امام مهدی پرندگانی از آسمان می آمدند و بالهای خود را به سر و چهره و سایر بدن او می کشیدند و پرواز می کردند این جریان را به امام حسن گفتم فرمودند آنها فرشته های آسمانی که می خواهند خود را متبرک سازند و در هنگام خروج یاوران او خواهند بود
عبدالرحمان جزیر می گویدکه امام صادق درباره آیه(أَتى أَمْرُ اللَّهِ فَلا تَسْتَعْجِلُوهُ) می فرمایند منظور از امر ما است خداوند امر نموده که برای تحقق آن شتاب بخرج ندهیم خداوند آن را با ۳ لشکر یاری خواهد کرد ملائکه و مؤمنین و «رُعب» و خروج او مانند خروج پیامبر خواهد بود و این است منظور از گفته خدا «کَما أَخْرَجَکَ رَبُّکَ….. »  می‌گوید امام صادق فرمودند زمانی که قائم اسلام فرشته ها بدر فرود آمده که تعدادشان ۱۱۳ نفر یک سوم سوار بر اسب های سفید آمیخته به نقطه های سیاه و یک سوم سوار  بر اسب با پای سفید و سیاه یا به رنگ سیاه و سفید و یک سوم از اسبان سرخرنگ .  امام باقر می فرماید گویا می بینم او را از مکه به سوی کوفه حرکت می کند با ۵۰۰۰ ملائکه  جبرئیل از راست و میکائیل از چپ و مومنین در جلو او و لشکر خود را در شهر ها پراکنده میسازد.
امام صادق فرمودند وقتی که قائم قیام می‌نماید فرشتگان بدر فرود خواهند آمد که تعدادشان ۵ هزار نفر است در مورد یاوران فرشته ی آن حضرت روایت مفصل و کوتاه زیاد آمده از جمله عیون اخبار رضا علیه السلام است
ملائکه مُنزلین سه هزار ، ملائکه کرّوبیّین ،ملائکه مقرّبین خواهند بود. (براى دو قسم آخر تعدادی بیان نشده) و این‌ها سَرخیلان فرشته ها، و فرماندهان ملائکه هستند و همه اینها تحت فرمان امام علیه السلام هستند ولی تعداد تمام ملک‌ها از مرز چهل و شش هزار نفر میگذرد .
امام صادق علیه السلام می‌فرمایند:تعداد انصار او از ملائکه چهل و شش هزار خواهد بود.این تعداد ملائکه در طول تاریخ، براى انبیا و امامان علیهم السلام تا موقع تولّد خود امام علیه السلام که از آسمان نازل شده اند،هستند
در روایتى، مجموع این چند مورد، طبق فرموده امام صادق علیه السلام به سیزده هزار و سىصد و سیزده تن خواهد بود.
بنابراین ، خداوند نیروهایى که براى تمام انبیاء داده بود؛ از قبیل تسخیر باد براى سلیمان و طوفان نوح و عصاى موسى علیهم السلام و… تمامی را یباره در اختیار آخرین حجّت خود  امام زمان علیه السلام قرار خواهد داد.محمد امینی گلستانی


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *