کمپین بین المللی دعا فقط برای یک نفر با تولیدات رسانه ای در زمینه ی ترویج فرهنگ مهدویت و انتظار فعالیت میکند

امروز : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳

توصیه های امام رضا(ع) برای پایان رمضان

توصیه های امام رضا(ع) برای پایان رمضان

توصیه های امام رضا(ع) برای روزهای پایانی ماه رمضان
ماه مبارک رمضان در نگاه امام رضا (ع) به عنوان مسابقه‌ای برای پیروی از خدا و نزدیک شدن به بهشت برای بندگان خدا تشبیه شده است، که تا پایان ماه مبارک ادامه دارد. در روایات اسلامی، رمضان به عنوان ماهی معرفی شده که ابتدای آن رحمت، میانه آن مغفرت و پایان آن آزادی از آتش جهنم است. این ماه خداوند در آن حسنات را افزایش می‌دهد و گناهان را پاک می‌کند.
دهه آخر ماه مبارک رمضان، یکی از بافضیلت‌ترین ایام و لیالی است و طبق روایات رسیده از اهل بیت (ع)، پیامبر اکرم (ص) این دهه را به اعتکاف گذرانده و به عبادت و شب زنده‌داری مشغول بودند. امام رضا (ع) نیز درباره دهه آخر ماه رمضان می‌فرمایند که پدرش در هر شب بیست رکعت به نمازهای مستحبّی شبهای ماه رمضان اضافه می‌کرد.
امام رضا (ع) همچنین می‌فرمایند که امیرالمؤمنین علیه السلام سه شب را نمی‌خوابید؛ شب بیست و سوم ماه رمضان، شب عید فطر و شب نیمه ماه شعبان. در این شب‌ها، روزی‌ها تقسیم می‌شود و مدت عمر وهر آنچه در آن سال رخ خواهد داد، تعیین می‌شود.
یکی از اعمال مهمی که در طول ماه مبارک رمضان تأکید شده، افطار دادن به روزه داران است. در این راستا، در عیون اخبار الرضا (ع) روایتی منتشر شده که اهمیت این مسئله را بیان می‌کند. طبق این روایت، پیامبر اکرم (ع) در خطبه مشهور شعبانیه می‌فرمایند: “مردم بیدار باشید! هر کسی که به روزه دار مؤمن در این ماه افطار دهد، پاداش آزاد کردن یک برده و بخشش گناهان گذشته را خواهد داشت.” گفته شد: “ای رسول خدا! ما توان افطار دادن نداریم.” حضرت فرمود: “بترسید از آتش! ولو با دادن نصف دانه خرما و از آتش بپرهیزید! گر چه با دادن شربت آب باشد.
امام رضا (ع) در روز عید فطر از محلی عبور می‌کردند که عده‌ای مشغول خنده و سرگرمی بودند. امام (ع) رمضان را به میدان مسابقه‌ای برای بندگان خدا تشبیه کرد و به اصحاب خود فرمود: “خداوند صاحب عزت و جلال، ماه رمضان را به میدان مسابقه‌ای برای بندگانش آفرید تا در این ماه با پیروی از او به سوی بهشت پیشی گیرند. گروهی پیشی گرفتند و به پیروزی دست یافتند، اما کسانی دیگر باز ماندند و محروم گشتند.
شگفتاً، در روزی که نیکوکاران ثواب و اجر می‌برند و کوتاهی کنندگان محروم می‌شوند، کسی که سرگرم خنده و بازی است، به خود می‌گوید که بهتر است از این مسابقه دوری کند؛ اما به خدا قسم که اگر پرده و حجاب‌ها کنار رود، هر آینه نیکوکار به کردار نیک خود و گناهکار به گناهش مشغول می‌شود.
امام رضا (ع) توضیح می‌دهد که عید فطر روزی است که برای جمع شدن و تکریم خداوند، برگزیده شده است. در این روز، مسلمانان به دلیل نعمت‌های الهی به خاطر خدا با هم جمع می‌شوند و از آنچه خداوند برایشان فراهم کرده است، سپاسگزاری می‌کنند. همچنین، امام رضا (ع) می‌فرماید که پس از یک ماه بندگی، عید فطر هدیه‌ای است که به خداوند ارائه می‌دهیم و در روز قیامت، چهار روز از آن به پیشگاه خداوند هدیه می‌بریم. تکبیر و تعظیم خداوند در این روز، نوعی تشکر از هدایت‌ها و نعمت‌هاى الهی است. به همین دلیل، مسلمانان در این روز تکبیرهای زیادی می‌گویند.

منبع: www.yekdoa.ir


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *